مترو پرند، ایرانی ترین خط مترو تهران پس از 18 سال انتظار توسط مهندسین ماهر هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) احداث و به بهره برداری رسید.

مترو پرند، ایرانی ترین خط مترو تهران پس از 18 سال انتظار توسط مهندسین ماهر هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) احداث و به بهره برداری رسید.

مترو پرند، ایرانی ترین خط مترو تهران پس از 18 سال انتظار توسط مهندسین ماهر هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) احداث و به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۱۵۷۰۵
جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸

به گزارش سپاه نیوز؛ مترو شهر جدید پرند پس از انجام تست‌های مختلف سرد و گرم به بهره‌برداری رسید.
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) ، علیرضا زاکانی شهردار تهران، اعضای شورای شهر و مدیران ارشد قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) با حضور در ایستگاه و قطار مسافری متروی شهر پرند این پروژه را پس از گذشت ۱۸ سال از شروع آن افتتاح کرد.
رئیسی با اشاره به پیشرفت بسیار اندک این پروژه در سال‌های اخیر، انجام این عملیات را مرهون تلاش‌های ویژه دولت، شهرداری و قرارگاه سازندگی عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: این عملیات پس از وعده‌ای که در سفر استانی دولت در سال گذشته به مردم داده بود سرعت گرفت و کیفیت کار حتی از وعده‌ی داده شده نیز فراتر رفت، چرا که قرار بود این پروژه به صورت یک خطی اجرا شود حال آن‌که به شکل دو خطی (رفت و برگشت) انجام شد.
رئیس جمهور با اشاره به جمعیت ۵۰۰ هزارنفری شهر پرند، بهره‌برداری از این مترو را تسهیل کننده تردد مردم منطقه دانست.
وی از تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت، شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در این پروژه به صورت ویژه تقدیر کرد.
آقای دکتر رئیسی همچنین در ادامه آیین بهره‌برداری از متروی پرند که در یکی از سالن‌های ایستگاه برگزار شد، ضمن تقدیر از همه کارگران و مهندسان قرارگاه سازندگی که همواره یاری گر دولت در خدمت به مردم و انجام پروژه‌های بزرگ بوده‌اند اعلام کرد: انجام این پروژه نمونه ای دیگر از صادق الوعد بودن دولت است  .
رئیس جمهور اعلام کرد: حمل و نقل ریلی از مهمترین زیرساخت‌های شهری می‌باشد و تلاش دولت با تمام قوا معطوف به توسعه زیرساخت‌های کشور می‌باشد.
رئیسی همچنین بیان داشت: قطار پیشرفت با قدرت در حال حرکت است و علی‌رغم تمام تحریم‌ها حرکت این قطار کند نخواهد شد.
وی شاخصه‌ی مهم «روحیه بسیجی و جهادی و به رسمیت نشناختن مشکلات و موانع پیش رو» را از جمله مصداق‌های عنوان شده از سوی مقام معظم رهبری برای پیشرفت برشمرد و یادآور شد: ما قدردان تمامی کسانی که در گذشته و حال در مسیر توسعه کشور تلاش کردند هستیم، لیکن برای کارهای بزرگ حرکت بسیجی و جهادی امید آفرین باشد برای کشور لازم و ضروری می‌باشد.
در ادامه این مراسم دکتر زاکانی شهردار تهران ضمن تقدیر از دستورات و پیگیری آقای دکتر رئیسی و تلاش شبانه‌روزی قرارگاه سازندگی خاتم اذعان داشت: با افتتاح امروز متروی پرند مسیر ۸۱ کیلومتری از پرند به تجریش در دسترس هم‌میهنان عزیز و مردم خوب پرند قرار گرفت.
سپس وزیر راه و شهرسازی دکتر بذرپاش با حضور پشت تربون مراسم گفت: با افتتاح این پروژه صرفه‌جویی زیادی در هزینه حمل و نقل مردم می‌شود و خطرات جاده‌ای کاسته خواهد شد و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه شهر پرند ایجاد خواهد شد.
در ادامه مهندس رحمانی مدیر عمل هلدینگ راه و شهرسازی نیز توضیحاتی در خصوص روند و اهمیت اجرای این پروژه ارایه نمود و در پایان مراسم از تلاشگران عرصه سازندگی که در اجرای پروژه مترو پرند مؤثر بودند تقدیر به‌عمل آمد.
 
گفتنی است، راه اندازی ایستگاه مترو پرند و اتصال این شهر به تهران از طریق خطوط حمل و نقل ریلی، ثمرات متعدد و قابل توجهی برای مسافران بین این دو مرکز جمعیتی دارد که «کمک به کاهش آلودگی های زیست محیطی» یکی از مهمترین تأثیرات غیرقابل انکار افتتاح این پروژه به شمار می آید.
همچنین با توجه به تردد روزانه جمعیتی بالغ بر ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در روز در مسیر حدفاصل تهران و پرند، که غالباً با وسیله شخصی و یا تاکسی انجام می‌شود، این پروژه در برآوردهای ترافیکی نقش بسزایی خواهد داشت و طبعاً با افزایش استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی، نه تنها بار ترافیک این معبر پرتردد بین شهری کاهش خواهد یافت بلکه آمار تصادفات حمل و نقلی نیز به تبع آن تقلیل می یابد.
گفتنی است، ایستگاه شهر پرند در واقع آخرین ایستگاه در توسعه جنوبی خط یک محسوب می‌گردد که هدف اصلی آن دسترسی و اتصال شهر جدید پرند به شبکه سراسری متروی تهران و ارائه سرویس حمل‌ و نقل به مسافرین این شهر و مناطق اطراف با قیمت بسیار نازل است که به جز حمل‌ و نقل سریع، حذف اثرات زیست محیطی استفاده از سوخت فسیلی و صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینه منابع ملی و وقت مسافرین را نیز در پی خواهد داشت.
لازم به‌ذکر است، پروژه توسعه خط یک متروی پرند متشکل از ۳ قطعه می‌باشد که قطعه اول از ایستگاه شاهد تا شهر آفتاب به طول ۴کیلومتر و قطعه دوم از شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) بطول ۲۷ کیلومتر درحال بهره برداری و جابجایی مسافر است.
قطعه سوم از فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند بطول ۱۹ کیلومتر پس از آماده سازی بوده که امروز به بهره‌برداری رسید.

ارسال نظر
captcha