معاون روابط عمومی کل سپاه: نگاه مخاطب خارجی و حوزه بین‌الملل در نظام اطلاع‌رسانی سپاه بسیار اهمیت دارد/ سپاه‌ مؤلفه‌ای جدی در معادلات قدرت است

معاون روابط عمومی کل سپاه: نگاه مخاطب خارجی و حوزه بین‌الملل در نظام اطلاع‌رسانی سپاه بسیار اهمیت دارد/ سپاه‌ مؤلفه‌ای جدی در معادلات قدرت است

معاون روابط عمومی کل سپاه: نگاه مخاطب خارجی و حوزه بین‌الملل در نظام اطلاع‌رسانی سپاه بسیار اهمیت دارد/ سپاه‌ مؤلفه‌ای جدی در معادلات قدرت است
سردار نائینی گفت: امروز سپاه مقتدر مردمی در همه عرصه‌ها و سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی مؤلفه جدی در معادلات قدرت است.
کد خبر: ۲۰۳۸۵
پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲

به گزارش سپاه نیوز، سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی‌محمد نائینی» معاون روابط عمومی کل سپاه در مراسم تکریم و معارفه این معاونت و مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که صبح امروز (چهارشنبه) در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، درباره دوران تصدی خود در مسئولیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار داشت: این مرکز یک مجموعه منحصر به فرد، خوش‌نام، معتبر، هویت‌ساز برای سپاه، نوآور در پژوهش و تاریخ‌نگاری، با مرجعیت تولید روایت معیار، دارای آثار بی‌بدیل، برخوردار از گنجینه اسنادی منحصربه‌فرد، فعال و بالنده و پیش‌برنده و مورد حمایت جدی فرمانده کل سپاه، فرماندهان دوران دفاع مقدس، راویان، پژوهشگران، نویسندگان و فرماندهان و مدیران فعلی سپاه است.

سردار نائینی با اشاره به اینکه مرکز اسناد دفاع مقدس دارای سند راهبردی اقدام است، افزود: در نقشۀ جامع پژوهشی حدود سه هزار اثر پژوهشی و دو هزار اثر اسنادی تعریف شده و تعداد پروژه‌های مرکز از ۳۶ پروژۀ فعال در سال ۱۳۹۶، به حدود ۹۰۰ پروژه فعال افزایش یافته است؛ به نحوی که اکنون متوسط تولید آثار مرکز از پنج شش اثر در سال به ۱۵۰ اثر رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات تحولی، طراحی و اجرای نرم‌افزار جامع بانک اطلاعاتی اسناد دفاع مقدس (نرم‌افزار فکور) با قابلیت دسترسیِ تعریف‌شده برای پژوهشگران است، گفت: مرکز در توصیف تاریخی حوادث متوقف نشد به همین دلیل رویکرد تبیینی (پاسخ به سؤالات و شبهات) و رویکرد تولید دانش و تجربه‌نگاری را در تولید آثار مورد توجه قرار داد به همین خاطر تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس در موضوع و سطوح مختلف مدیریتی گسترش یافت.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب تاریخ شفاهی بیش از ۸۰ درصد فرماندهان قرارگاه ها، یگان‌ها و واحد‌ها و یگان‌های تخصصی، ثبت و ضبط شده و ۴۰۰۰ جلسه، ۶۵۰۰ ساعت گفت‌وگوی تصویری و حرفه‌ای در سه استدیو در این هفت سال انجام شده است؛ علاوه براین، میانگین جلسات تاریخ شفاهی هم از ۱۵۰ جلسه در سال ۱۳۹۶ به ۹۰۰ جلسه افزایش یافته که ۵۰۰ ساعت از این گفت‌وگو‌های تاریخ شفاهی مربوط به بعد از دفاع مقدس است.

معاون روابط عمومی کل سپاه تصریح کرد: همچنان که در نمایندگی ولی فقیه در سپاه آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، تبلیغات و نظارت ماموریت اصلی است، منزلت‌افزایی سپاه، تولید تصویر مطلوب از سپاه مقتدر و مردمی، تبیین به‌موقع با حجم و زمان مناسب، خوب است که یک مأموریت اولویت‌دار و جدی تلقی شود؛ اما متاسفانه معاونت روابط عمومی به عنوان یک معاونت مأموریتی محسوب نمی‌شود در صورتی که کارایی این معاونت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سردار نائینی در ادامه با اشاره به اینکه کمک‌های قرارگاه رسانه‌ای سپاه اهمیت دارد، بیان کرد: امروز کار روابط عمومی سپاه در مقابل یک آرایش صف‌آرایی شده و فشرده رسانه‌های جهانی در جنگ روایت‌ها معنی دارد؛ از این روی باید تلاش کنیم برد عملیات رسانه‌ای ما متناسب با سپاه مقتدر مردمی امروز باشد؛ امروز سپاه مقتدر مردمی در همه عرصه‌ها و سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی مؤلفه جدی در معادلات قدرت است؛ ولی با این وجود باید تلاش شود که عملیات رسانه‌ای سپاه با حجم مجاهدت مختلف سپاه تناسب داشته باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه امروز تصویری که از سپاه در رسانه غربی ساخته می‌شود با واقعیت سپاه در اتاق‌های فکر آمریکایی متفاوت است، عنوان کرد: نکته دیگر؛ رسانه، طیف متنوعی از ابزار‌های انتقال پیام است؛ رسانه فقط خبر نیست، بلکه فیلم، کتاب، نشریه، فضای مجازی و ده‌ها ابزار دیگر هرکدام کارکرد و مخاطب خود را دارد و باید برای هرکدام هدف‌گذاری و تولید محتوا و محصول متنوع داشت.

معاون روابط عمومی کل سپاه افزود: امروز جامعه رسانه‌ای ما در مرکز یک میدان جنگ واقعی و جاری قرار دارد؛ در این جنگ، دشمن همه ابزار‌های خود را به میدان آورده است؛ بدین ترتیب رسانه‌ها تصویر می‌سازنند و بسیاری هم با این تصویرِ ساخته‌شده‌ی بدون واقعیت سر و کار دارند؛ به همین دلیل نحوه مواجهه با تصویر‌هایی که رسانه‌ها ورای واقعیت‌ها از سپاه می‌سازند، اهمیت دارد.

سردار نائینی با بیان اینکه نگاه مخاطب خارجی و حوزه بین‌الملل در نظام اطلاع‌رسانی سپاه بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: سامانه نگرش‌سنجی اجتماعی، توصیف تصویر بیرونی از سپاه و تعریف تصویر مطلوب و سنجش منظم منزلت سپاه اهمیت دارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در روابط عمومی سپاه امکان کار تحولی، اجرای ایده‌های نوآورانه و ارتقاء تراز عملیات رسانه‌ای متناسب با مجاهدت‌های گسترده و متنوع سپاه، با حمایت مؤثر همه عزیزان فراهم شود.

 انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha