سرلشکر سلامی در آئین تجلیل از خبرنگاران؛ صهیونیست‌ها اگر پاسخ محکمی دریافت کنند میفهمند در ترور هنیه اشتباه کردند

سرلشکر سلامی در آئین تجلیل از خبرنگاران؛ صهیونیست‌ها اگر پاسخ محکمی دریافت کنند میفهمند در ترور هنیه اشتباه کردند

سرلشکر سلامی در آئین تجلیل از خبرنگاران؛ صهیونیست‌ها اگر پاسخ محکمی دریافت کنند میفهمند در ترور هنیه اشتباه کردند
فرمانده کل سپاه با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی در سیزدهم فروردین به کنسولگری ایران در سوریه گفت: شهادت شهید زاهدی ما را به وعده صادق هدایت کرد و این حوادث می‌توانست ما را به سمت دیگر هدایت کند و خبرنگاران نقش مهمی در هدایت افکار داشتند.
کد خبر: ۲۰۴۱۶
دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۸

 به گزارش سپاه نیوز؛ سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه امروز (دوشنبه) در همایش تجلیل از خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار که در سالن اجتماعات دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد با تسلیت شهادت فرمانده بزرگ جبهه مقاومت اسلامی رییس دفتر سیاسی حماس اسماعیل هنیه تأکید کرد که تخریب شخصیت ذهنی یک جامعه، تخریب فرهنگ، ارزش‌ها، باور‌ها و از بین بردن هویت آن جامعه است که به اعتقاد وی، خطرناک‌ترین تهدیدی است که می‌تواند یک جامعه را در معرض خطر قرار دهد.


سرلشکر سلامی افزود: بعد از ارزش‌ها، هنجار‌ها هستند که صحیح و غلط را از یکدیگر تشخیص می‌دهند. هر انسانی از دیدگاه غربی دارای پنج عنصر اساسی است و مادامی که این عناصر در ذهن او تغییر نکرده‌اند، او آرامش روانی دارد. اما وقتی یکی یا چند عنصر از این ساختار درونی تغییر کند، انسان دچار استرس می‌شود و اگر این تغییر جمعی باشد، جامعه به آشوب کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: دشمنان همواره سعی می‌کنند در قلب‌های ما تغییراتی ایجاد کنند و ما را نسبت به باورهایمان سست و نسبت به داشته‌های خود بی‌اعتماد کنند و در ذهن‌های ما تردید ایجاد کنند. این در حقیقت یک آیین جنگی جدید است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به نقش خبرنگاران در این نبرد روانی گفت: ما در قلب این نبرد زندگی می‌کنیم. هر روز افکار ما شکل جدیدی به خود می‌گیرد و فرم‌دهی به اندیشه‌ها و افکار یکی از مهم‌ترین صحنه‌های درگیری امروز در جهان است. رسالت خبرنگاری همین است: ایجاد قدرت تفکیک و تشخیص در جامعه. نابینایی سیاسی، جهل سیاسی، نابینایی اجتماعی و کورشدگی فرهنگی از خطراتی هستند که جوامع را تهدید می‌کنند و بینایی و آگاهی به اندازه ایمان ارزش دارد.

وی افزود: یک جامعه کامل، جامعه‌ای است با ایمان قوی و آگاهی فوق‌العاده، فریب‌ناپذیر، دارای قدرت تشخیص و فهم سیاسی. خبرنگاران باید قادر باشند حقیقت را بنگارند؛ نگارش حقیقت سخت‌ترین کار در دنیای امروز است و کلمات شما از میان میدان‌های مین عبور می‌کنند.

سرلشکر سلامی با اشاره به شهادت شهید زاهدی گفت: این حادثه ما را به وعده صادق هدایت کرد و این در نوع خود یکی از استثنایی‌ترین و بی‌نظیرترین حملات به قلب سیاسی یک قدرت جهانی بود. این حادثه می‌توانست پیامد‌های بازگشتی مجددی داشته باشد و رفت و برگشت‌ها به تصاعد درگیری‌ها منجر شود. از یک نقطه گاهی یک حجم شکل می‌گیرد؛ گاهی یک نقطه آغاز یک امتداد است که انتهای آن مشخص نیست؛ گاه یک سطح را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یعنی یک جغرافیای وسیع و گاه یک حجم. خبرنگاران در شکل‌دهی به این احجام و اشکال هندسی از تحول و تغییر نقش برجسته‌ای دارند.

وی ادامه داد: ما از ماجرای وعده صادق جدا شدیم و بلافاصله در فضای شهادت رئیس‌جمهورمان قرار گرفتیم. این ماجرا را پشت سر گذاشتیم، به انتخابات رسیدیم و از انتخابات عبور کردیم. به ماجرای شهادت شهید حنیه رسیدیم. یعنی زمان در اشباع و تسخیر حوادث است. شما چگونه می‌توانید این زنجیره‌های منفصل حوادث را به یکدیگر متصل کنید و از اتصال نقاط، خطوط سیاسی عمل دشمن را شکل دهید؟ آن کسی که می‌تواند حوادث مجزا از یکدیگر را با یک منطق راهبردی ترکیب کند و بینایی سیاسی را به جامعه بدهد و فضای تشخیص ایجاد کند، خبرنگاران هستند. ارزش‌های حرفه‌ای شما خیلی مهم است. همه در خبر اول رقابت می‌کنند، اما نکته مهم این است که خبر اول باید صحیح باشد. روایت اول، این اول بودن یک ارزش حرفه‌ای است. هرچه سرعت انتقال خبر بیشتر باشد، هر کسی که مبدا تولید خبر شود، طبیعتاً مرجع آن هم خواهد شد، اما صحت خبر هم خیلی مهم است. دنیای خبرنگاری یک دنیای بسیار ظریف است و صداقت یک اصل مهم است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به خبرنگارانی که در شرایط سخت فعالیت می‌کنند، گفت: یا رهبر یک جریان انقلابی و مبارز و آزادی‌خواه که به دنبال احیای حق تعیین سرنوشت خود است و به دنبال بازپس‌گرفتن سرزمین‌های غصب‌شده است، او را در سرزمین دیگری مورد هدف قرار می‌دهند و احساس می‌کنند که با این اقدامات توفیقاتی برای بقای خود به دست می‌آورند. این‌ها حفر گودال‌هایی به وسعت و حجم خودشان هستند که به تدریج خود را در درون این باتلاق‌ها و گودال‌ها دفن خواهند کرد. وقتی پاسخ محکمی دریافت کنند، می‌فهمند که اشتباه کرده‌اند و مدام اشتباه در محاسبه می‌کنند.

وی افزود: دنیای خبرنگاری، دنیای آفرینش امید یا ناامیدی است. خبرنگاران می‌توانند واقعیت‌ها را به گونه‌ای بازتاب دهند که قلب‌ها را منقلب، مضطرب، ناامید و افسرده کنند. به هر واژه‌ای که می‌نویسید توجه کنید؛ واژه‌ها شاید به تنهایی مشکلی نداشته باشند، اما وقتی کنار هم قرار می‌گیرند و شکل یک واقعیت را می‌سازند. اگر دیر بجنبیم یا ضعیف عمل کنیم، دشمن ذهن‌های ما را اشباع می‌کند و جای دادن یک خبر واقعی در یک ذهن اشباع‌شده و آلوده کار سختی است. ذهن‌ها هم همیشه عادت دارند مسائل منفی را بهتر جذب کنند. انسان اساساً از خبر‌های دلهره‌آور بیشتر استقبال می‌کند و شاید این عامل شود که خبرنگاران ما خبر‌ها را با حالتی معید، اضطراب‌انگیز و تکان‌دهنده بیان کنند، در حالی که خبرنگاران باید در کوه حادثه و در قلب حادثه آرام باشند. وقتی خبرنگار با آرامش صحبت می‌کند و امید می‌دهد، می‌تواند مروج شجاعت، ایستادگی و امنیت روانی باشد.

سرلشکر سلامی با اشاره به فداکاری خبرنگاران افزود: بعضی از این خبرنگار‌ها حادثه شهادت خانواده خودشان را خودشان گزارش کردند. در بیمارستان، حادثه مجروح شدن فرزندانشان را مخابره کردند. گاه بدون اینکه بدانند کیست، بالای سر آن پیکر شهید رسیدند و آنجا متوجه شدند که این عضوی از خانواده آنهاست. خبرنگاری فداکاری، مردانگی، انسانیت و عاطفه است. چون بعضی وقت‌ها فکر می‌کنند خبرنگار عضو خنثایی از جامعه است که فقط باید آنچه را که می‌بیند بگوید. خبرنگار اتفاقاً بااحساس‌ترین عضو جامعه است وگرنه خبرنگار نمی‌شد. ما عضو خنثی نداریم که بگویند خبرنگار فرقی نمی‌کند کی حق و کی باطل است. آنچه را که می‌بیند آنچه را که ما می‌بینیم گاهی عملی که دو طرف یک ماجرا انجام می‌دهند مثل هم است، دو طرف شلیک می‌کنند، دو طرف موشک می‌زنند، دو طرف یکدیگر را مورد هدف قرار می‌دهند. اگر بیان فیزیکی رخداد‌ها فقط مورد نظر باشد، هیچ حق و باطلی از هم تفکیک نمی‌شود.

وی ادامه داد: دنیای خبرنگاری دنیای احساس مسئولیت‌های سنگین است. ما در مقابل عباراتی که بیان می‌کنیم مسئولیم و البته دنیای بسیار جذاب، مهیج و تکرارنشدنی، تنوعی از مسائل هر روز سروکار داشتن با زخم‌زبان‌های زیاد، گاهی مورد حمله واقع می‌شوند، آسیب‌های زیادی می‌بینند، آسیب‌های جسمی و روحی می‌شنوند، گاه تهدید می‌شوند. ما این‌ها را درک می‌کنیم و به این حرفه احترام می‌گذاریم. معتقدیم کاری که ما انجام می‌دهیم اگر انبساط و امتداد رسانه‌ای پیدا نکند، در همان نقطه وقوع متوقف می‌شود.

سرلشکر سلامی در پایان خاطرنشان کرد: این ماجرا‌ها ادامه دارد. داستان نبرد بین ما به عنوان اصحاب انقلاب اسلامی با دشمنانی که واقعاً می‌خواهند باطل را بر جهان سیطره دهند، شیطان را حاکم کنند، یک جهان ناعادلانه بسازند و آن را عادلانه توصیف کنند، یک جهان سرشار از ناب بسازند، یک جهان سرشار از خفقان و آن را آزاد جلوه دهند، جهانی سرشار از دیکتاتوری بسازند و آن را یک جهان دموکراتیک شده نشان دهند. مگر ما ندیده‌ایم این‌ها را؟ تمام دیکتاتور‌های عالم، مهره‌های سیاسی آمریکا و یا غرب هستند. در هر نقطه‌ای از جهان ببینید، مارکوس، تا جعفرنامه گرفته تا شاه و مبارک و این همه، این‌ها پرورش‌یافتگان مکتب سیاسی غرب است. 

ارسال نظر
captcha