روحیه مقاومت مردم موجب ایستادگی در برابر تجاوزات دشمن بعثی شد

رویای 3 روزه و واقعیت 35روز گرفتاری پشت مرز/

روحیه مقاومت مردم موجب ایستادگی در برابر تجاوزات دشمن بعثی شد

سرتیپ پاسدار حسن شاهوار پور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان در خصوص جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی (ره) گفت: ایام هفته دفاع مقدس سالروز ورود رژیم افلقی به مرزهای جمهوری اسلامی است که خوزستان یکی از محورهایی مورد تجاوز محور بعثی ـ صهیونیستی بود.
کد خبر: ۲۰۷۹۰
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۹

حسن شاهوار پور فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با بیان اینکه دشمن بعثی از ۵ محور وارد مرزهای خوزستان شدند، افزود: یکی از محورها به سمت آبادان و خرمشهر بود که لشکر۳ زرهی و یک تیپ مکانیزه به همراه نیروهای پیاده بعثی‌ وارد خرمشهر شدند؛ روزهای اول برنامه مدون برای مقاومت نداشتیم ولی بر اساس روحیه جهادی و انقلابی که در مردم و پاسداران و ارتشی‌ها و بسیجیان وجود داشت، هسته‌های مقاومت در استان شکل گرفت.

سرتیپ پاسدار شاهوار پور اضافه کرد: روز اول جنگ مقاومت از سوی مردم خوزستان شکل گرفت و همین باعث شد دشمنی که برنامه ریزی کرده بود ۳ روزه خوزستان را اشغال کند، ۳۵ روز پشت دروازه های خرمشهر گرفتار شد و تلفات سنگینی بر آنها وارد شد؛ اسیر و کشته دادند و تعداد زیادی از ادوات شان منهدم شد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان می‌گوید: علی رغم اینکه بعثی‌ها آبادان را از ۱۹ مهرماه محاصره کرده بودند به سمت تصرف آن حرکت کردند ولی روحیه انقلابی مردم مانع از این اقدام بعثی‌ها شد و این سرسختی باعث زمین گیر شدن دشمنِ تا بن دندان مسلح شد.

او با اشاره به اینکه در محور اهواز در دو سمت دشمن شروع به حرکت کرد؛ یکی از سمت طلاییه و حمیدیه به سمت اهواز و تا نزدیکی های اهواز رسید، گفت: این نزدیکی به حدی بود که با خمپاره اهواز را مورد هدف قرار می‌دادند.

سرتیپ پاسدار شاهوار پور در خصوص محور چذابه ـ بستان ـ سوسنگرد ـ حمیدیه به سمت اهواز توضیح داد: در این محور لشکر ۹ زرهی بعثی مسئولیت حمله را بر عهده داشت ولی ایستادگی مردم در برابر دشمن، آنها را زمین گیر کرد و علی رغم تجهیزات و امکانات در سوسنگرد و حمیدیه گرفتار شدند و جوانان برومند خوزستانی به ویژه عشایر غیور مقاومت جانانه‌ای داشتند.

او در خصوص جبهه‌های شمالی خوزستان تاکید کرد: دشمن در ۲ محور از جمله در فکه با لشکر یک مکانیزه و محور «موسیان» به «جسر نادری» حمله کردند که قصد اشغال دزفول و اندیمشک را داشتند ولی پشت رودخانه کرخه زمین گیر شدند و ۲ لشکر با آن همه ادوات و موشک های اسکادی که پشتیبانی داشتند، نتوانستند موفق به تصرف این شهرها شوند.

سرتیپ پاسدار شاهوار پور می‌گوید: دزفول مدام بمباران می‌شد و ۱۷۶ موشک به این شهر وارد شد؛ همچنین حملات وسیعی به اندیمشک صورت گرفت و تا ۳ کیلومتری شهر شوش نیز آمدند ولی موفق به تصرف شهر نشدند و مدافعین شهر، نیروهای بعثی را پس زدند و اجازه ساخت پل روی رودخانه کرخه را ندادند.

او گفت: این وضعیت تا جایی ادامه داشت که نیروهای کمکی از سراسر استان وارد شدند ولی حداقل ۳ ماه به صورت شبانه روزی مقاومت همه جانبه و دست خالی از سوی جوانان دیدیم و عشایر مرزی در دشت آزادگان و مردم خرمشهر و آبادان نقش کلیدی در توقف دشمن داشتند. هر چند مناطقی از جمله هویزه، بستان و خرمشهر اشغال شد و بعثی‌ها در عمق برخی مناطق نفوذ کردند اما با هدایت‌های حضرت امام و حضور میدانی مقام معظم رهبری و حضور مردم در کنار نیروهای مسلح، توانستیم دشمن را مرحله به مرحله از خاک پاک نظام جمهوری اسلامی بیرون نماییم و با افتخار خرمشهر را به دامن میهن اسلامی بازگردانیم.

سرتیپ شاهوار پور با تاکید بر لطمات و صدمات وارد شده بر پیکره شهرها و مردم یادآور شد: فقط در بخش موانعی که دشمن به جا گذاشت؛ مانند مین؛ میلیون‌ها مین در زمین کاشتند و رفتند که هنوز هم در برخی مناطق باعث تلفات انسانی می‌شود و چقدر تلاش شد تا پاکسازی شود در حالی که هنوز گلوله‌ها و بمب‌های منفجر نشده در برخی نقاط باقی ماندند.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان به مسائل روحی و روانی و محیط زیست جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد و گفت: دشمن مواد شیمایی در منطقه مجنون و هور و اروند کنار استفاده کرد که آثار آن تا مدت‌ها موجب آلودگی محیط زیست می‌شد و مشکلاتی برای استان ایجاد کرد ولی همچنان در صحنه و استوار، ذیل هدایت‌های مقام معظم رهبری در مقابل دشمنان ایستاده‌ایم و متجاوزین نیز فهمیدند که مردم ما ایستادگی دارند و مقاومت میکنند و از همین رو دیگر فکر اینکه بخواهند دوباره تجاوز کنند را باید از سر خود بیرون برانند زیرا اگر هم بخواهند چنین کنند، دوباره شکست خواهند خورد.