کابوس مهندسی که به دست توانمند مهندسان ایرانی پایان یافت
در پیشرفت چشمگیر پروژه ۷۲۰ کیلومتری راهآهن چابهار به زاهدان، قطعه ۶ الف که یکی از حیاتیترین و پیچیدهترین بخشهای این پروژه است، به پایان حفاری تونلهای خود رسیده است. این قطعه به دلیل اهمیت استراتژیک آن در اتصال کشورهای شمال ایران به دریای عمان، جزء پروژههای اولویتدار دولت سیزدهم قرار دارد.
پیشرفت بینظیر در عبور از موانع صعبالعبور
مهندس علمدار نوروزی دوست، مدیرعامل موسسه حرا و مجری این پروژه، اظهار داشت که قطعه ۶ الف در منطقه خاش، به دلیل وجود 19رشته تونل به طول ۱۰کیلومتر و پلهای خاص، از سختترین بخشهای این راهآهن به شمار میرود. نوروزی دوست افزود: «وجود کوهها و درههای فراوان در این منطقه باعث شده که 67 کیلومتر جاده دسترسی نیز احداث شود که این پروژه را به یکی از پروژههای منحصر به فرد در کشور تبدیل کرده است.»
کابوس مهندسی که به دست توانمند مهندسان ایرانی پایان یافت
وی همچنین به شرایط خاص مهندسی این پروژه اشاره کرد و گفت که اجرای تونلها و پلهای این مسیر به دلیل پیچیدگی و شرایط جغرافیایی، به کابوس مهندسی تونل معروف شده بود. اما با تلاش و تعهد مهندسان جوان موسسه حرا و همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، این چالش بزرگ در طول چهار سال با موفقیت پشت سر گذاشته شده و اکنون در مراحل نهایی قرار دارد.
پیشبینی تکمیل پروژه تا پایان سال ۱۴۰۳
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، عملیاتهای تکمیلی از جمله لاینینگ تونلها، خاکبرداری، خاکریزی و ساخت ابنیه فنی همچون پلهای خاص تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید و راهآهن چابهار به زاهدان آماده بهرهبرداری کامل خواهد بود.