دفاع مقدس از افتخارات ایرانی ها و ملت سرافراز ایران است

سردار استکی/

دفاع مقدس از افتخارات ایرانی ها و ملت سرافراز ایران است

دفاع مقدس از افتخارات ایرانی ها و ملت سرافراز ایران است
فرمانده قرارگاه سیدالشهدا: ما افتخار می‌کنیم که رزمندگان اسلام در ۸سال دفاع مقدس مقتدرانه ایستادند و از استقلال، آزادی، دین، فرهنگ، ناموس، شرف و حیثیت خود دفاع کردند و حتی یک وجب از خاک این سرزمین را از دست ندادند.
کد خبر: ۲۰۹۳۷
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۴

سردار استکی فرمانده قرارگاه سیدالشهدا و از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس در نشست خبری دبیران کمیته های کنگره شهدای استان اصفهان ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و تسلیت حادثه طبس با بیان اینکه این کنگره در ۲۵ آبان برگزار خواهد شد، با اشاره به این نکته  که در هیچ عصری کشور ما به این شکل از منافعش، دینش، مردمش، ناموسش و حتی یک یک شهروندان، قومیت‌ها، مذاهب و ادیان مختلف و سرزمینش دفاع نکرده است گفت: واقعاً افتخاریست برای ایرانی‌ها و ملت سرافراز ایران که در ۸سال دفاع مقدس ایستادند، جنگیدند و با جانفشانی و ایثارشان نگذاشتند آسیبی به این ملت برسد، هزینه انسانی و هزینه‌های مختلفی دادیم ولی آن چیزی که نباید بدهیم استقلال، آزادی، شرف و حیثیت این ملت بود که ما افتخار می‌کنیم به این شهدا و جوانان که انشاالله این کنگره بتواند نقش مهمی را در این زمینه ایفا کند. 
وی اظهار کرد:  هفته دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ معاصر ایران و یادآوری حماسه آفرینی و پایداری ملت ما در برابر استکبار جهانی است  که آن را گرامی می‌داریم .
فرمانده قرارگاه سید الشهدا افزود: دفاع مقدس را می توان در دو بازه زمانی قبل از دفاع مقدس و بعد از دفاع مقدس پرداخت.

 قبل از دفاع مقدس حدود یک هفته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی که ضد انقلاب با حمایت خارجی‌ها، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و پشتیبانی حزب بعث و صدام حمله کردند به پادگان مهاباد و مهمات آن پادگان را غارت کردند و با این مهمات حمله کردند به بقیه پادگانها و مراکز انتظامی، کلانتریها و همه آنها را خلع سلاح کردند و ناامنی در منطقه غرب و شمال غرب را توسعه دادند. اکثر شهرهای مرزی دچار بحران شدند و انقلاب با یک چالش بزرگ قبل از جنگ روبرو شد.

سردار استکی بیان کرد: اولین شهدای ما در گردنه میرآباد شهید مومنی، خواجویی که از بچه‌های اصفهان بودند و از فرماندهان شاخصی که در آزادسازی سنندج نقش مهمی داشتند شهیدان چمران، صیاد شیرازی، سلیمان پور،علی رضاییان، سردار نصر اصفهانی و شهید سلطانی بودند؛ یکی از جنگ‌های سخت و طولانی قبل از دفاع مقدس که تلفات بالایی هم داشت همین جنگ ۲۲روزه با ضدانقلاب بود.


وی خاطر نشان کرد: از توطئه های دشمن در این جنگ این بود که تلاش داشتند به تجزیه کردن مناطق کردنشین کردستان، قسمتی از آذربایجان غربی و کرمانشاه که هدف آنها خنثی شد.


فرمانده قرارگاه سیدالشهدا بیان کرد: اصفهان نقش مهمی در این عملیات داشتند و شهدای زیادی را در پاکسازی این عملیات دادند. سردار با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار کرد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بعد از اینکه انقلاب داشت به پیروزی می رسید یک جلسه‌ای را در گوادلوپ در خصوص بحران در ایران مورد بحث و بررسی قرار دادند که در آن جلسه راهبرد آنها این بود که بعد از اینکه انقلاب پیروز شد باید بحران پشت بحران ایجاد کنیم و نگذاریم این انقلاب شکل بگیرد و مستقر شود.


وی گفت :  اگر وحدت، انسجام و یکپارچگی ملت نبود قطعاً در بحران‌هایی که آنها پشت سر هم برای کشور ما ایجاد میکردند موفق نمی‌شدیم و در جنگ و دفاع مقدس محور این وحدت حضرت امام (ره) بودند که با آینده‌گری و تیزبینی که داشتند هدف دشمن را که دامن می‌زد به اختلافات مذهبی و قومی، آن ها را خنثی کردند و این حربه ایجاد اختلافات مذهبی و قومی را از دشمن گرفتند.


فرمانده قرارگاه سیدالشهدا افزود: استان کردستان بیش از ۵۰۰۰شهید دارد که اکثر آنها اهل سنت هستند که هم در استقرار امنیت بحران‌های داخلی به ما کمک کردند آنها سازمانی به نام سازمان پیشمرگان کُرد مسلمان داشتند که توسط شهید بروجردی تاسیس شد که نقش مهم و موثری در پاکسازی غرب داشتند و در زمان دفاع مقدس نیز در قالب تیپ‌های بیت المقدس، لشکر شهدا و یگان‌هایی که در منطقه داشتیم سازماندهی می‌شدند و در جنگ با عراق در عملیات‌های مختلف شرکت کردند و شهدای زیادی را دادند.


سردار استکی گفت: از فرماندهان خیلی بزرگ در برادران کُرد و اهل سنت می‌توان عثمان فرشته، امین محمدی، رحمانی و برادرانی در بانه که در یک خانواده بودند و پنج شهید دادند را نام برد.

فرمانده قرارگاه سیدالشهدا در ادامه بیان کرد: یکی از برکاتی که در غرب و شمال غرب بود تربیت فرماندهان و رزمندگانی بود که که در این مناطق بودند و با کوله باری از تجربه در دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و به شهادت رسیدند، فرماندهانی مثل شهید خرازی، شهید احمد کاظمی، شهید همت، شهیدمتوسلیان، شهیدآقابابایی، شهیدان باکرها، شهید زین الدین، شهید ردانی پور، شهید جعفرزاده که نقش مهمی در تیپ الغدیر یزد ایفا کردند و همچنین سردار صفوی، سردار نصر اصفهانی و شهید سردار سلیمانی، شهید سردار حجازی و شهید سردار زاهدی که از ویژگی های سردار زاهدی کم حرفی و پرکاری بود؛ ایشان از شخصیت های عظیم و عجیب و از افتخارات استان اصفهان بودند.


سردار استکی گفت: ما ۴۰۰فرمانده شاخص در استان اصفهان و ۳۶۰ شهید طلبه روحانی مثل شهید میثمی ، شهید افشار و... داریم.


وی گفت: از ۲۴هزار شهید استان اصفهان حدود ۵۷۵۰ نفر آنها در غرب و شمال غرب شهید شدند که تعداد شهدایی که ما آنجا دادیم حتی از شهدای خود کردستان هم بیشتر است.


فرمانده قرارگاه سیدالشهدا افزود: ما بدون هیچ تسلیحات و پشتیبانی در جنگ به پیروزی رسیدیم که این پیروزی یک پیروزی خدایی بود که حضرت امام هم فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد واقعاً همه دفاع مقدس را خدا هدایت و راهنمایی کرد؛ با فرماندهی حضرت امام که نمونه عینی آن را در غزه و جبهه مقاومت نیز می‌بینیم که بدون هیچ تسلیحاتی و امکاناتی در حال مبارزه هستند. رمز پیروزی همان اعتقاد، ایمان و معنویات است که وجود دارد که رزمندگان ما برای خدا و یاری دین خدا ایستادند و به پیروزی رسیدند که خداوند متعال هم می‌فرماید «هر کس دین من را یاری کند من آن را یاری می‌کنم» ما با این اعتقاد جنگیدیم و همین روحیه و الگو نیز در جبهه مقاومت وجود دارد.


وی گفت: از عملیات‌های خیلی مهمی که در دفاع مقدس صورت گرفت عملیات بیت المقدس که آزادسازی خرمشهر بود و دیگری عبور از اروند، والفجر۸ بود که بی‌نظیرترین عملیات بود که در جنگ‌های اول و دوم تاریخ دنیا سراغ نداریم و عملیات کربلای۵.


سردار استکی بیان کرد: در عصر امروز در فضای مجازی و در ۲۴۲ ماهواره فارسی زبان بر ضد کشور، امنیت و فرهنگ ما دارند فعالیت می‌کنند و وظیفه ما این است که فرهنگ جهاد، شهادت، ایستادگی و مقاومت محور اصلی که ایمان و تقوای الهی است و رضای خداست را انتقال دهیم و یکی از این راه‌ها برگزاری یادواره‌ها و کنگره‌ها می‌باشد که رسانه‌های دیداری، شنیداری، فضای مجازی و صدا و سیما همه باید دست به دست هم دهیم و این فرهنگ را منتقل کنیم حتی از طریق چهره به چهره .


وی در پایان از چاپ تعدادی کتاب با موضوع دفاع مقدس خبر داد و گفت: کتاب‌هایی در زمینه دفاع مقدس از جمله «به اروند می رسیم» و «پرواز ساعت شانزده» تألیف شده است.