تجربیات دوره کرونا برای آینده نظام سلامت باید تدریس شود

وزیربهداشت/

تجربیات دوره کرونا برای آینده نظام سلامت باید تدریس شود

تجربیات دوره کرونا برای آینده نظام سلامت باید تدریس شود
دکتر محمدرضا ظفرقندی در همایش درس آموخته‌های کرونا با اشاره به تجربه‌های نظام سلامت گفت: در دوره دفاع مقدس تجربه‌های گران سنگ قابل ارایه به دنیا در حوزه سلامت به دست آوردیم و انتقال این تجربه حرکتی درس آموز است.
کد خبر: ۲۰۹۷۲
پنجشنبه ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۸

وزیر بهداشت گفت: با توجه به اهمیت آمادگی نظام سلامت در بحران‌ها تدریس آموخته‌های نظام سلامت در دوره کرونا اهمیت دارد . 

وی گفت: انتقال فرهنگ به مردم و پایبندی به عهد، در مجامع علمی بسیار مهم است و نظام سلامت نیز با نقش آموزش عمومی در ایام کرونا و همه بخش‌های سلامت می‌تواند این وظیفه را ایفا کند. 
  
وزیر بهداشت گفت: ما باید آموزش سلامت را از مدارس آغاز کنیم و اگر دانش اموزان ما چاق باشند یا رژیم غذایی درست نداشته باشند در آینده دچار چالش‌های سلامت می‌شوند.  
  
وی گفت: سرطان اول در زنان ایرانی سرطان سینه است و ما برای موفقیت در این حوزه باید تلاش کنیم با آموزش جامعه را آگاه کنیم و سبک زندگی را تغییر دهیم. 
  
وی با بیان اینکه نظام سلامت به صورت شبکه است افزود: بیماران اعم از کرونا و ... باید از شبکه به سطح بندی‌ها هدایت شوند ما در برابر حرکت علمی دوره کرونا مقاومت داشتیم در حالی که کشورهایی چون چین و کره علاوه بر رعایت شبکه و سطح بندی، نظم و آموزش را نیز توأم داشتند.
 در پزشکی یک دقیقه دیر رسیدن به مریض خطر مرگ را ایجاد می‌کند.  

وزیر بهداشت گفت: در تابستان ۱۴۰۰ روزی ۷۰۰مرگ داشتیم و واردات به موقع واکسن و تولید به موقع واکسن در فرصت نیاز بسیار اهمیت دارد و تجربه‌ای بود تا همیشه به جایگاه علم احترام گذاشته شود.  
  
ظفرقندی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز ما تجهیزات کمی داشتیم و آنچه دست ما را بالا نگه داشت حمایت مردم بود.
 در دوره کرونا هم کمک‌های مردم به صورت خیرین و امدادگران به کمک نظام سلامت آمد؛ از تجهیز ونتیلاتور‌ها در مراکز درمانی تا تهیه ماسک و دستکش و ... این تجربیات بسیار ارزشمند است. 
  
وی گفت: ما باید برای ارتقا علم در مرز ارتباطات بین المللی قرار بگیریم و برای به روز بودن، ارتباطات خود را حفظ کنیم. همچنین در حوزه‌های بحرانی همه دستگاه‌ها تحت یک فرماندهی واحد همکاری کنند. 
  
وزیر بهداشت افزود: تجربیات دوره کرونا باید برای آینده نظام سلامت تدریس شود تا در مواقع بحرانی آمادگی لازم را داشته باشیم و روی آن کار پژوهشی انجام شود.  
  
در ادامه دکتر ابوالقاسمی با اشاره به اقدامات موثری نظام سلامت در دوره کرونا گفت: اثرات اقتصادی در دوره کرونا بسیار مهم بود و آنچه روی ذهن جامعه گذاشت بسیار مهم بود و مقوله کووید دراز مدت در جامعه همچنان دیده می‌شود از عوارض خستگی طولانی مدت، مشکلات تنفسی مزمن و ترس از ابتلا همچنان در جامعه دیده می‌شود. 
  
رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: تجربه کرونا نشان داد آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نقش مهمی در تشخیص بیماری‌ها در همه گیری دارند و باید به روز و مجهز شوند. 
  
وی ادامه داد: کرونا نشان‌داد آزمایشگاه‌های ما باید بسیار مجهزتر شود و اطلاعات و بانک داده‌های آزمایشگاهی بسیار حایز اهمیت است. 
  
وی گفت: تحریم‌های ظالمانه در دوره کرونا موجب شد دارو به بیماران نرسد و دارو‌های درمانی در اواخر دوره کرونا به دست ما رسید. 
  
وی افزود: در این همایش در ۱۴ پنل تخصصی تمام ابعاد دوره کرونا بررسی می‌شود و ۷۸۰ مقاله به صورت پوستر و ۱۱۰ مقاله به صورت سخنرانی ارایه می‌شود.

در پایان همایش نیز علاوه بر جشنواره فرهنگی از خانواده شهدا نیز تقدیر خواهد شد.