با ابر پروژه ملی راهآهن رشت – آستارا، دروازهای نوین برای توسعه ترانزیت بینالمللی جنوب به شمال کشور گشوده می شود
راهآهن رشت - آستارا به طول کلی 162 کیلومتر، از شهر رشت به سمت بندر انزلی و سپس به شهر آستارا امتداد مییابد. این پروژه با عبور از 9 ایستگاه اصلی و نصب بیش از 40 هزار متر پل در مناطق حساس زیستمحیطی و بر روی رودخانههای متعدد، یکی از پیچیدهترین و مهندسیترین طرحهای راهآهن کشور است. از دیگر ویژگیهای مسیر میتوان به عبور 5500 متر از مسیر از میان جنگلهای بکر گیسوم و هفت دغنان و احداث یک تونل به طول 700 متر اشاره کرد.
اهمیت و اهداف پروژه:
پروژه راهآهن رشت - آستارا بهعنوان بخشی از کریدور ترانزیت بینالمللی جنوب به شمال، نهتنها نقشی حیاتی در اتصال بنادر جنوبی ایران به اروپا از طریق راهآهن آذربایجان ایفا میکند، بلکه امکان گسترش مبادلات تجاری بین ایران و کشورهای آسیای میانه و اروپا را تسهیل میکند. این مسیر ریلی با ایجاد ارتباط بین بنادر مهمی چون بندرعباس و بندر انزلی، جایگاه ایران را در زنجیره ترانزیت جهانی تقویت خواهد کرد.
علاوه بر این، پروژه مذکور با کاهش محرومیت در مناطق شمالی کشور، بهویژه استان گیلان، و ایجاد اشتغال گسترده در طول مسیر، نقشی بیبدیل در رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد. همچنین، اتصال ریلی استان گیلان به مرکز کشور، با توسعه صنعت توریسم در سواحل دریای خزر، فرصتهای جدیدی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم میآورد.
قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) همواره بهعنوان یکی از بزرگترین و توانمندترین نهادهای اجرایی کشور در حوزه توسعه زیرساختهای ملی، نقش مهمی در تحقق پروژههای استراتژیک ایفا کرده است و راهآهن رشت - آستارا نیز یکی از بزرگترین افتخارات این مجموعه در توسعه و تقویت شبکه حملونقل کشور محسوب میشود.