مقدمه ورود به جنگ شناختی، مدیریت ادراک است

مشاور فر مانده کل سپاه پاسدران/

مقدمه ورود به جنگ شناختی، مدیریت ادراک است

مقدمه ورود به جنگ شناختی، مدیریت ادراک است
سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر مقدم فر با اشاره به جنگ شناختی و تأثیر رسانه‌ها در عرصه فرهنگی گفت: مقدمه ورود به جنگ شناختی، مدیریت ادراک است که مهم‌ترین چیزی است که رسانه‌های ما از آن مغفول مانده‌اند.
کد خبر: ۲۱۷۳۷
شنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

 سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر مقدم فر، مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران، در همایش سراسری معاونین روابط عمومی سپاه و مدیران رسانه‌ها با تاکید بر نقش رسانه در عرصه های فرهنگی و عملیاتی گفت: در حال حاضر منابع و آثار مرجع مناسبی در باره  جنگ شناختی وجود ندارد و این مهم نیاز به تأمل دارد.

وی با اشاره به این که شرایط امروز جامعه با دو ویژگی مهم سرعت در تحول و تغییر در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تأثیرگذار است، توضیح داد: در مسئله سرعت تحولات، تغییرات در پدیده‌های مختلف بسیار زیاد است. پیشرفت علم، ظهور پدیده‌های جدید مانند هوش مصنوعی و تغییر در مفاهیم رسانه، همگی نشان‌دهنده این سرعت هستند. 

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با اظهار به این که مردم با حقایق و واقعیت‌ها قضاوت نمی‌کنند، بلکه با تصویری که از آن واقعه دارند، قضاوت می‌کنند، بیان کرد: تصویرسازی باعث شده تا مردم تصویر را اصل و اساس واقعیت‌ها قرار دهند.

وی متذکر شد: در کشور ما، چرا برخی در خیابان‌ها اغتشاش می‌کنند؟ زیرا ادراک‌سازی توسط رسانه‌های معاند از قبل انجام شده و تصویری ذهنی درست شده است. جوانان ما واقعیت و حقیقت را نمی‌پذیرند، زیرا تصویری که در ذهنشان ایجاد شده، بر افکار عمومی غالب است. این تصویرسازی ذهنی، جنگ روایت‌ها و ادراک‌سازی همگی از این جنس هستند.

سردار مقدم فر به جنگ ترکیبی اشاره کرد و گفت: در کنار جنگ سخت و نرم، جنگ نیمه‌سخت و عملیات روانی و شناختی نیز توسط دشمنان در حال انجام است.

وی با اظهار به این که در موضوع پیجرها و انفجار انها در لبنان، جنگ ترکیبی به وضوح دیده می‌شود، تصریح کرد: جنگ ترکیبی از داستان پیجرها نشأت می‌گیرد که مجبور شدند اطلاعاتی را که داشتند، افشا کنند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران میدان اصلی نبرد در جنگ روانشناختی را مغز انسان مطرح کرد و گفت: مغز انسان، میدان اصلی در جنگ‌هاست. دشمن می‌گوید باید کاری کرد که حرف خودش در ادراک مردم جای گیرد. آنها می‌گویند که باید مدیریت ادراک را به دست بگیریم و در باور و ذهن مردم بنشینیم.

وی در خصوص جنگ شناختی اظهار کرد: در جنگ شناختی، اگر پدیده‌ای و واقعه‌ای را در باور مردم قرار دهیم، دیگر در کنترل شما خواهد بود و می‌توانید او را مدیریت کنید. شناخت مغز و اعصاب، روان و هوش مصنوعی، اصول کار دشمن در جنگ شناختی هستند. تمام علم و زیرساخت جنگ شناختی از زیرشاخه‌های علوم شناختی نشأت می‌گیرد.

سردار مقدم فر با اشاره به این که در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوایی، فضایی و سایبری، جنگ شناختی به‌عنوان یک حوزه جدید در سال ۲۰۲۲ اضافه شده است، افزود: در ایران، جنگ شناختی به فلسفه ذهن و فلسفه هنر نیز اشاره می‌شود و این علوم می‌توانند به درمان اعصاب مردم کمک کنند.

وی با اشاره به تعاریفی که از جنگ شناختی می شود، گفت: در تعریف اول، جنگ شناختی توانایی تأثیرگذاری در ادراک فرد و جامعه است و در تعریف دوم گفته می شود که جنگ شناختی، خلق پدیده و فکر در ذهن مردم است؛ یعنی یک پدیده‌ای را به ذهن شما منتقل می‌کند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران با ذکر این نکته که در جنگ شناختی، جهل وجود دارد و در مقابل آن، عقل است، تصریح کرد: یعنی شما باید حتماً در جهاد تبیین، روشنگری کنید. تخریب ذهنی آسان است، اما تعمیر آن بسیار سخت است. مقدمه ورود به جنگ شناختی، مدیریت ادراک است که مهم‌ترین چیزی است که رسانه‌های ما از آن مغفول مانده‌اند.

وی متذکر شد: یکی از تاکتیک‌های جنگ شناختی این است که مخاطب نباید تصور کند که شما دروغ می‌گویید. باید به گونه‌ای پیام را منتقل کنید که با پیام راست، دروغ را نیز منتقل کنید.