تحول در حملونقل شهری و ارتقای زیرساختهای کلانشهر شیراز با اجرای خط ۲ مترو
پروژه خط ۲ متروی شیراز به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین پروژههای حمل و نقل عمومی این کلانشهر، با هدف تسهیل در رفتوآمد شهروندان، کاهش هزینههای سفر و بهبود کیفیت زندگی در حال اجرا است. این خط که به دو فاز تقسیم شده، نقشی کلیدی در گسترش سیستم حمل و نقل ریلی شیراز ایفا میکند.
از جنوب به شمال، زیر سایه توسعه پایدار
پس از بهرهبرداری موفقیتآمیز از خط ۱ مترو که مسیر شرق به غرب شیراز را تحت پوشش قرار داد، خط ۲ با پوشش مسیر جنوب به شمال در اولویت اجرایی قرار گرفت. این خط از منطقه میانرود آغاز شده و با عبور از ایستگاههای کلیدی نظیر شکوفه، قهرمانان، عادلآباد، دولت، رحمت، بسیج، امام حسین(ع)، آزادی، اطلسی، حافظ و سعدی، در مسیری به طول ۱۵ کیلومتر جنوب غرب تا شمال شرق شیراز را به شبکه ریلی متصل میکند.
این مسیر که عمدتاً به صورت زیرزمینی اجرا میشود، امکان دسترسی آسان به اماکن فرهنگی، ورزشی و رفاهی از جمله آرامگاه حافظ، باغ جهاننما، ورزشگاه حافظیه، آرامگاه سعدی، باغ دلگشا، پایانه مسافربری کاراندیش و ورزشگاه پارس را برای شهروندان فراهم میآورد.
ظرفیتهای بینظیر و تأثیرات مثبت
خط ۲ متروی شیراز با ۲۲ رام قطار، توانایی حمل ۱۶۰۰۰ مسافر در ساعت را دارد. بهرهبرداری از این پروژه تأثیرات چشمگیری در کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا، و صرفهجویی در مصرف سوخت خواهد داشت. همچنین، دپو و پارکینگ قطارها در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار ساخته خواهد شد که شامل تجهیزات تخصصی برای سرویس، تعمیر و شستشوی قطارها است.
پیشرفتهای فاز ۱؛ از رکوردها تا بهرهبرداری ایستگاهها
فاز نخست خط ۲ که مسیری به طول ۱۱ کیلومتر با ۹ ایستگاه را شامل میشود، از میدان شکوفه در جنوب غرب شیراز آغاز شده و با گذر از بلوار عدالت، میدان بسیج و میدان امام حسین (ع) به ایستگاه آزادی ختم میشود. این خط با خطوط ۱، ۴ و ۶ در ایستگاههای امام حسین، استقلال و رحمت تقاطع دارد.
در بهمن ۱۴۰۱، بخشی از فاز ۱ شامل ایستگاههای قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین با حضور وزیر کشور افتتاح شد. در سال ۱۴۰۲ نیز ایستگاههای عادلآباد، دولت و رحمت به ترتیب با حضور وزیر بهداشت و وزیر کشور به بهرهبرداری رسیدند.
از دستاوردهای برجسته فاز ۱ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ثبت رکورد حفاری روزانه با دو دستگاه TBM به میزان ۴۱.۹۶ و ۲۵.۱۹ متر.
رکورد حفاری ماهانه دو دستگاه به میزان ۸۲۰.۷۷ متر.
بتنریزی روزانه به میزان ۱۰۰۶ متر مکعب.
تولید ۵۳۲ رینگ قطعات پیشساخته.
رکورد عملیات روسازی به روش اسلب ترک با ۱۰۵ متر طول در یک شبانهروز.
اجرای ۲۷ میلیون نفر-ساعت فعالیت اجرایی بدون حادثه جدی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲.
انتخاب پروژه کراسآور امام حسین(ع) بهعنوان یکی از سه پروژه برتر جهان.
اجرای فاز ۲؛ گامی دیگر در توسعه شهری
فاز دوم این پروژه به طول ۴.۵ کیلومتر، از ایستگاه آزادی آغاز و با ۴ ایستگاه در حال اجرا است. حفاری این بخش با استفاده از دو تونل مجزا و توسط دستگاههای پیشرفته TBM انجام میشود.
کارخانه سگمنت؛ قلب تولید قطعات پیشساخته
برای تأمین قطعات پیشساخته مورد نیاز پروژه، کارخانهای به مساحت ۳.۵ هکتار در جنوب شرقی شیراز احداث شده است. این کارخانه ظرفیت تولید ۱۲ رینگ (معادل ۷۲ قطعه به طول ۱۷ متر) در هر سیکل کاری را دارد و امکان دپوی ۱۰۰۰ رینگ را فراهم میکند.
چشمانداز آینده
اجرای خط ۲ متروی شیراز نه تنها موجب ارتقای زیرساختهای حمل و نقل شهری خواهد شد، بلکه با کاهش ترافیک، آلودگی و مصرف انرژی، گامی مؤثر در مسیر توسعه پایدار این کلانشهر خواهد بود.