اجرای عریضترین پل سگمنتال خاورمیانه با طراحی نوآورانه در اهواز
پل تقاطع غیرهمسطح میدان جمهوری (شهدای غزه) اهواز به عنوان عریضترین پل سگمنتال خاورمیانه و با بهرهگیری از طراحی کاملاً نوین در حال احداث است. این پروژه که توسط متخصصین داخلی و با رعایت استانداردهای بینالمللی طراحی شده، تحول مهمی در مهندسی پلسازی منطقه ایجاد کرده است.
مهندس سامان سنجری، مدیر پروژه، با اشاره به چالشهای ویژه پلسازی در مناطق شهری از جمله درگیری با معارضات تأسیساتی، اختلالات ترافیکی و اثرات منفی بر مبلمان شهری، اعلام کرد که طراحی و اجرای این پل با هدف کاهش این چالشها و افزایش کارایی صورت گرفته است. به گفته وی، برخلاف روشهای سنتی که برای هر لاین از پل دو ستون جداگانه به همراه ملحقات آن مورد نیاز بود، در این پروژه با طراحی سگمنتهای تکسلولی عریض ۲۵ متری، کل وزن عرشه تنها با یک ستون پشتیبانی میشود. این رویکرد باعث کاهش ۵۰ درصدی سطح اشغالشده بر روی زمین و در نتیجه کاهش هزینهها، افزایش سرعت اجرا و بهبود نمای بصری پروژه شده است.
روش تکسگمنت و تکعرشه که برای نخستین بار در خاورمیانه اجرا میشود، از مزایای متعددی برخوردار است که شامل کاهش حجم کاری، کاهش نیاز به مصالح، افزایش بهرهوری، زیبایی بیشتر و اختلال کمتر با تأسیسات زیرسطحی است. این رویکرد نوآورانه نه تنها بهینهسازی مهندسی ارزش را به همراه داشته، بلکه تجارب جدیدی را برای پروژههای آینده فراهم کرده است.
مؤسسه شهید رجایی که از دهه ۸۰ با استفاده از روشهای نوین سگمنتال (صندوقه بتنی) پروژههای مختلفی را اجرا کرده است، با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته جهانی و توان متخصصین داخلی، گامهای مهمی در توسعه زیرساختهای کشور برداشته است. از جمله پروژههای مهم این مؤسسه میتوان به پل طبقاتی شهید صدر تهران و تقاطع میدان دانشگاه اهواز اشاره کرد. اکنون این مؤسسه با اجرای پروژههای کلان و نوآورانه نظیر پل شهدای غزه، مسیر جدیدی در ارتقای مهندسی پلسازی ایران و منطقه گشوده است.