ورود دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) به ایستگاه آمادگاه در پروژه خط ۲ مترو اصفهان

ورود دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) به ایستگاه آمادگاه در پروژه خط ۲ مترو اصفهان

ورود دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) به ایستگاه آمادگاه در پروژه خط ۲ مترو اصفهان
با تلاش متخصصان مؤسسه حرا هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، دستگاه حفاری مکانیزه خط ۲ مترو اصفهان با دقت و کیفیتی بی‌نظیر و بدون خطا به ایستگاه آمادگاه رسید.
کد خبر: ۲۴۱۰۵
جمعه ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۵

به گزارش سپاه نیوز با تلاش متخصصان مؤسسه حرا هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، دستگاه حفاری مکانیزه خط ۲ مترو اصفهان، روز پنجشنبه ۹ اسفندماه، با دقت و کیفیتی بی‌نظیر و بدون خطا به ایستگاه آمادگاه رسید. این موفقیت با حضور دکتر مهدی جوان‌نژاد، استاندار اصفهان، مدیرعامل قطار شهری و اعضای شورای شهر در محل پروژه به ثبت رسید. ایستگاه آمادگاه که در خیابان آمادگاه و در عمق ۲۸ متری چهارراه فلسطین قرار دارد، به دلیل پیچیدگی‌های فنی و اجرایی، یکی از دشوارترین ایستگاه‌های متروی اصفهان محسوب می‌شود.
ورود دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) به ایستگاه آمادگاه در پروژه خط ۲ مترو اصفهان
حفاری این بخش از پروژه با چالش‌های متعددی همراه بوده است که از جمله آن می‌توان به حفاری پیوسته ۹۰۸ متری بین ایستگاه امام حسین(ع) و ایستگاه آمادگاه، عبور از دو قوس متوالی با شعاع کمتر از ۳۵۰ متر و حفاری تحت فشار در بافت فرسوده متراکم شهری اشاره کرد. علاوه بر این، موقعیت خاص ایستگاه آمادگاه که در محدوده‌ای پایین‌تر از سطح آب زیرزمینی قرار دارد، نیازمند بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه‌ای بود که تاکنون در هیچ پروژه داخلی یا خارجی مشابهی به کار گرفته نشده است.
ورود دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) به ایستگاه آمادگاه در پروژه خط ۲ مترو اصفهان
یکی از ویژگی‌های برجسته این پروژه، استفاده از یک دستگاه حفاری مکانیزه بزرگ‌مقیاس با قطر ۹.۴ متر به جای دو دستگاه TBM با قطر کمتر است. این تصمیم، که با در نظر گرفتن شرایط زمین‌شناسی پیچیده شهر اصفهان اتخاذ شده، توانسته است ریسک‌های اجرایی را تا ۵۰ درصد کاهش داده و هزینه‌های پروژه را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد.
ورود دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) به ایستگاه آمادگاه در پروژه خط ۲ مترو اصفهان
طبق توافقات انجام‌شده بین مدیران اجرایی پروژه و مدیران شهری اصفهان، در صورت تأمین منابع مالی، عملیات حفاری با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. پروژه خط ۲ مترو اصفهان به عنوان یکی از شریان‌های اصلی حمل‌ونقل این کلان‌شهر، با ۲۳ ایستگاه، شمال‌شرقی اصفهان را به غرب شهر متصل می‌کند. از ۲۴.۷۵ کیلومتر طول این خط، ۷.۷۴ کیلومتر از قطعه دوم بین ایستگاه‌های کهندژ (H1) تا ابن‌سینا (O2) به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار شده است که حدود ۴ کیلومتر از آن، با استفاده از دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) انجام شده است.