بازدید سردار حاجی‌زمانی از پروژه راهبردی ساماندهی تاسیسات تونل راه‌آهن تهران–تبریز

بازدید سردار حاجی‌زمانی از پروژه راهبردی ساماندهی تاسیسات تونل راه‌آهن تهران–تبریز

بازدید سردار حاجی‌زمانی از پروژه راهبردی ساماندهی تاسیسات تونل راه‌آهن تهران–تبریز
سردار حاجی‌زمانی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، در بازدید از پروژه راهبردی ساماندهی تاسیسات تونل راه‌آهن تهران–تبریز به بررسی آخرین وضعیت فنی و اجرایی این پروژه پرداخت.
کد خبر: ۲۵۳۵۵
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۱۰

به گزارش سپاه نیوز پروژه راهبردی «ساماندهی تاسیسات تونل راه‌آهن تهران – تبریز» میزبان سردار حاجی‌زمانی، معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)، بود.

در این بازدید تخصصی و جلسه راهبردی آن، معاون هماهنگ‌کننده هلدینگ راه و شهرسازی، مدیرعامل مؤسسه شهید رجایی و مدیرعامل مؤسسه سماوات از هلدینگ ICT نیز حضور داشتند.

در جریان این نشست، آخرین وضعیت فنی و اجرایی پروژه بررسی و تصمیماتی کلیدی جهت تسریع در عملیات و ارتقای کیفیت اجرای طرح اتخاذ شد. این اقدامات در راستای تحقق اهداف کلان توسعه پایدار حمل‌ونقل ریلی و کاهش اثرات زیست‌محیطی و ترافیکی عبور خط آهن از بافت متراکم شهری تهران صورت می‌گیرد.

پروژه ساماندهی تاسیسات تونل راه‌آهن تهران – تبریز که در مناطق ۱۷ و ۱۸ پایتخت در حال اجراست، با هدف انتقال خط ریلی به زیر زمین، محدوده‌ای به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر را پوشش می‌دهد که شامل حدود ۸ کیلومتر تونل زیرزمینی از نزدیکی پل نواب تا پیش از خیابان نورد است. این طرح، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مهندسی شهری کشور، نقشی بنیادین در ارتقای ایمنی، روان‌سازی ترافیک و بهبود کیفیت زندگی شهروندان ایفا می‌کند.

از اجزای کلیدی این پروژه می‌توان به احداث سوله‌های تأسیساتی، نصب سیستم‌های پیشرفته تهویه، اعلام و اطفای حریق، تأمین انرژی پایدار و زیرساخت‌های کنترلی و مخابراتی اشاره کرد که همگی با تکیه بر دانش مهندسی بومی و فناوری‌های روز دنیا در حال اجراست.

این طرح ملی، به همت مؤسسه شهید رجایی هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و با مشارکت مؤسسات تخصصی زیرمجموعه، در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا تیرماه سال جاری به بهره‌برداری کامل خواهد رسید.

اجرای موفق این پروژه، گامی مؤثر در حذف تقاطع‌های همسطح، کاهش ریسک‌های ایمنی در تردد شهری و افزایش بهره‌وری شبکه ریلی کشور خواهد بود و نمونه‌ای شاخص از توانمندی‌های داخلی در طراحی و اجرای طرح‌های زیرساختی پیشرفته به شمار می‌آید.