قرارگاه خاتم الانبیا(ص) در حال اجرای ۳۹۰ طرح در کشور است
به گزارش سپاه نیوز سردار اسدالله حاجی زمانی در آیین آغاز به کار آخرین ایستگاه خط دوم قطار شهری مشهد افزود: این طرح ها در حوزه های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، راه، نیرو، صنعت و معدن، فناوری اطلاعات و دریایی در دست اجراست.
وی اضافه کرد: ۲۰ طرح از این تعداد به ارزش اولیه ۲۵۰ هزار میلیارد ریال و ارزش روز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی در حال اجراست که بیشترین آن مربوط به شهرداری هاست.
معاون هماهنگ کننده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) گفت: همچنین ۳۸۸ کیلومتر خطوط مترویی توسط این قرارگاه در سراسر کشور اجرا شده و یا در حال اجراست.
حاجی زمانی افزود: توسعه خطوط مترویی از ضروریات توسعه شهری است و با ساخت خطوط مترویی بخشی از ناترازی انرژی جبران می شود و باید استفاده از خودروها و تردد برقی در دستور قرار گیرد.
ایستگاه فکوری خط دوم قطار شهری مشهد در سه طبقه شامل طبقه بلیت فروشی، طبقه تاسیسات و طبقه سکو مسافر احداث شده است.
ایستگاه شهید فکوری با استفاده از ۱۴ دستگاه پله برقی مسافران را از سطح خیابان به سکوی ایستگاه میرساند و برای احداث ایستگاه سلامت آن ۴۰ هزار تن آرماتور و ۲۰ هزار متر مکعب بتن ریزی شده است.
مشهد پس از تهران دومین شهر کشور است که در سال ۱۳۸۹ به خط قطار شهری مجهز شد و هم اینک برای این کلانشهر چهار خط قطار تعریف شده که خطوط یک و ۲ در حال بهره برداری است و خطوط سوم و چهارم نیز در دست ساخت است.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد این شهر، اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا بهجا میشوند، مسیر توسعه چهار و نیم کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴ و نیم کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهرهبرداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری وقت به مشهد، این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی پیوند خورد و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهرهبرداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش میدهد، از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است و با بهره برداری از بخش اول این خط، خطوط مترو مشهد به حرم مطهر رضوی متصل می شود.
عملیات حفاری خط چهارم نیز به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شد.
با توجه به اهمیت خط سوم قطارشهری مشهد به عنوان نخستین مسیر ریلی متصل به اماکن زیارتی، تمرکز و تاکید مدیریت شهری بر بهره برداری و مسافرگیری این خط است، گرچه چندین بار وعده مسافرگیری این خط تا کنون به تعویق افتاده اما آخرین قول و وعده بر مسافرگیری بخش اول خط سوم از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی و پایانه امام رضا (ع) در اردیبهشت ماه امسال و همزمان با دهه کرامت امسال است.