«وعده صادق» ایران؛ عامل توقف پروژه توسعه فرودگاه نواتیم
به گزارش سپاه نیوز در روزهای اخیر موضوع احداث یک فرودگاه بینالمللی در منطقه نواتیم در جنوب فلسطین اشغالی به یکی از بحثهای داغ در محافل سیاسی و امنیتی تبدیل شده است، بهویژه ازآنرو که بهنظر میرسد نمایش قدرت نظامی ایران در جریان عملیاتهای وعده صادق 1 و 2 در ماههای آوریل و اکتبر 2024 بهطور مستقیم در روند پیشرفت اجرایی این پروژه و تصمیمگیری نهایی نهادهای اداری و نظامی و امنیتی رژیم تأثیرگذار بوده است.
«بنی بیتون»، شهردار دیمونا، اخیراً با حضور در پادکست روزنامه «معاریو»، بهشدت از روند کند و تعلل در تصمیمگیری برای احداث و بهرهبرداری بخش غیرنظامی پروژه فرودگاه نواتیم انتقاد کرده و انگشت اتهام را بهسوی ارتش اسرائیل نشانه رفته است.
این گزارش به بررسی جزئیات اظهارات بیتون و تحولات اخیر مرتبط با این پرونده میپردازد.
بنی بیتون با لحنی صریح، ارتش اسرائیل و مقامات امنیتی را متهم اصلی تعلل در جریان آغاز به کار بخش غیرنظامی فرودگاه نواتیم میداند و میافزاید: «ارتش با استناد به گزارشهای محرمانه که ده سال پیش نیز مطرح شده بودند و اکنون دیگر فاقد اعتبار هستند، با این پروژه مخالفت میکند». شهردار دیمونا تأکید دارد که با وجود ارائه تمام دادههای لازم و تأیید کارشناسان برجسته، از جمله فرمانده سابق نیروی هوایی، از جمله «الیعزر شکدی»، و سرتیپ «حاجی لشِم»، مبنی بر عدم وجود مسئله جدی و حرفهای برای احداث بخش غیرنظامی فرودگاه، ارتش همچنان بر موضع خود پافشاری میکند.
طراحی اولیه و مخالفت کنونی
شهردار دیمونا خاطرنشان کرد که فرودگاه نواتیم از ابتدا با هدف استفاده دوگانه، هم برای مقاصد غیرنظامی و هم نظامی، طراحی شده بود، بر این اساس، وی مخالفت کنونی ارتش را غیرمنطقی و بیاساس دانست و از ارتش اسرائیل خواست که «مستقیماً سراغ اصل مطلب برود و از گفتن نه بدون دلیل موجه دست بردارد». او افزود که میداند دیدگاهش درون ارتش نامحبوب است، ولی موضع ارتش را غیرمنطقی دانست.
بیتون همچنین از عدم تمایل ارتش برای شرکت در مذاکرات رسمی انتقاد کرد. وی ادعا کرد که نمایندگان ارتش حتی از حضور در جلسات پشت درهای بسته کمیته امور خارجه و دفاع کنست خودداری کردهاند. وی در این زمینه به جلسهای با نخستوزیر اشاره کرد که در آن «آلموگ کوهن»، وزیر حملونقل، از نتانیاهو خواسته است که فوراً در مورد نواتیم تصمیمگیری کند.
وی در ادامه مستقیماً خطاب به نتانیاهو از نخست وزیر این رژیم خواست از طفره رفتن و استفاده از عبارات کلی مانند «فرودگاهی در صحرای نقب» خودداری کند.
وی تأکید کرد که تنها با مشخص کردن صریح «نواتیم» بهعنوان مکان فرودگاه، این پروژه به سرانجام خواهد رسید. بهگفته بیتون، نتانیاهو هنوز تصمیم رسمی دراینباره نگرفته است، هرچند ممکن است رویه خلاف آن بهنظر برسد. وی اضافه کرد: نخستوزیر نتانیاهو برای خود یک ماه مهلت تعیین کرده است که اکنون سه هفته از این مهلت باقی مانده است.
شهردار دیمونا در پایان به فشارهایی که بر نخستوزیر وارد میشود اشاره کرد و مدعی شد ارتش اسرائیل و بهطور خاص فرمانده نیروی هوایی سعی در تأثیرگذاری بر نظر نهایی نتانیاهو دارند. وی در مقابل، تأیید دو مقام ارشد سابق، از جمله فرمانده سابق نیروی هوایی و مدیرعامل شرکت هواپیمایی «الـعال»، مبنی بر امکان احداث فرودگاه غیرنظامی در نواتیم را یادآور شد و این سؤال را مطرح کرد: چرا با وجود این تأییدیههای کارشناسی، تصمیم لازم گرفته نمیشود؟
بر اساس گزارشات درزیافته از محافل امنیتی اسرائیل، در جمعبندی جلسهای که اخیراً در مورد تصمیمگیری نهایی در مورد فرودگاه نواتیم برگزار شد، نتانیاهو مقرر کرد که ابتدا یک فرودگاه مکمل در منطقه نقب احداث خواهد شد. نخست وزیر اسرائیل در ادامه گزینه فرودگاه «رمت داوید» را بهطور کامل از روی میز برداشت که این موضع خلاف نظر نیروی هوایی بود. وی همچنین درخواست کرد که به نواتیم اولویت داده شود و بررسی گزینه احداث یک فرودگاه در نزدیکی شهر رهط ادامه یابد.
در این بین برخی از تحلیلها حاکی از آن است که حمله ایران به پایگاه نواتیم در جریان عملیاتهای «وعده صادق» باعث تشدید تردیدها درباره احداث بخش غیرنظامی این فرودگاه شده است؛ بهویژه که ارتش اسرائیل پس از سالها مخالفت با احداث این فرودگاه، در سال 2022 دست از مخالفت با این طرح برداشته بود، اما پس از 7 اکتبر 2023 و تقابل نظامی مستقیم میان تهران و تلآویو، ارتش رژیم صهیونیستی بار دیگر دیدگاه خود را تغییر داده است.
بهنظر میرسد نگرانیهای امنیتی رژیم صهیونیستی بهویژه پس از عملیاتهای وعده صادق یک و دو حتی بر روند احداث و بهرهبرداری پروژههای توسعه منطقه نقب در جنوب سرزمینهای اشغالی و در دورترین نقطه از خاک ایران نیز اثر جدی گذاشته است.