بازدید وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس از پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی

بازدید وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس از پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی

بازدید وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس از پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی
دکتر صادق در جریان بازدید، از پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی این پروژه را یکی از اولویت‌دارترین مسیرهای توسعه‌ای کشور در حوزه ترانزیت، گردشگری زیارتی و حمل‌ونقل بار و مسافر دانست.
کد خبر: ۲۵۷۹۲
شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۹

به گزارش سپاه نیوز دکتر فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، به همراه مجتبی بخشی‌پور، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو، روز پنج‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۴، از روند اجرای پروژه عظیم راه‌آهن کرمانشاه–خسروی بازدید کردند.

این بازدید در چارچوب نظارت میدانی بر پیشرفت ابرپروژه‌های ملی انجام شد و وزیر راه و شهرسازی با حضور در جبهه‌های کاری، ضمن بررسی آخرین اقدامات فنی و اجرایی، از تلاش‌های شبانه‌روزی و مجاهدانه نیروهای موسسه راهیران هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) قدردانی کرد.
بازدید وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس از پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی
دکتر صادق در جریان این بازدید، پروژه راه‌آهن کرمانشاه – خسروی را یکی از اولویت‌دارترین مسیرهای توسعه‌ای کشور در حوزه ترانزیت، گردشگری زیارتی و حمل‌ونقل بار و مسافر دانست. 

وی با اشاره به مزیت‌های فنی پروژه از جمله طول بهینه مسیر، صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش بهره‌وری لجستیکی، بر لزوم تسریع در تکمیل این محور حیاتی تأکید کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تأمین بودجه احداث ایستگاه و اجرای ریل‌گذاری قطعه نخست این پروژه از کرمانشاه تا اسلام‌آباد غرب تا پایان سال ۱۴۰۵، از محل مجوز استیجازه مقام معظم رهبری خبر داد و تحویل مسیری با کیفیت، ایمن و در شأن مردم منطقه را از اولویت‌های وزارت راه برشمرد.
بازدید وزیر راه و شهرسازی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس از پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی
پروژه راه‌آهن کرمانشاه–خسروی به‌عنوان یکی از کلیدی‌ترین پروژه‌های راهبردی در غرب کشور، به طول ۲۶۳ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهی تا ۳۳۰ کیلومتر امتداد دارد. این خط ریلی با عبور از شهرستان‌های اسلام‌آباد غرب، سرپل ذهاب و قصر شیرین، به مرز بین‌المللی خسروی متصل می‌شود و از مشخصه‌های فنی آن می‌توان به ۱۱ رشته تونل به طول ۸۸۰۰ متر، ۲۵ پل ویژه، ۱۲ ایستگاه، ۷۲ تقاطع و بیش از ۷۰۰ آبرو اشاره کرد.

این مسیر قابلیت تردد قطارهای باری با سرعت ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافری با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را دارد و در آینده به شبکه سراسری راه‌آهن متصل خواهد شد.

از جمله اهداف کلان این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. ایجاد کریدور ریلی بین کشورهای آسیای میانه و مدیترانه.
2. اتصال ریلی ایران به بندر لاذقیه سوریه از طریق عراق.
3. تسهیل سفرهای زیارتی به اماکن مقدس عراق نظیر کربلا و نجف.
4. تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در غرب کشور و اتصال مؤثرتر به شبکه سراسری.

این پروژه با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی منطقه و ظرفیت‌های ترانزیتی، نقش مهمی در آینده اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور ایفا خواهد کرد.