انقلاب اسلامی؛ رویشی ترین انقلاب در تاریخ معاصر به شمار می آید

انقلاب اسلامی؛ رویشی ترین انقلاب در تاریخ معاصر به شمار می آید

انقلاب اسلامی؛ رویشی ترین انقلاب در تاریخ معاصر به شمار می آید
حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا گفت: انقلاب اسلامی ایران یکی از رویشی ترین انقلاب ها در تاریخ معاصر به شمار می آید. 
کد خبر: ۲۶۲۹۲
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۲:۰۲

به گزارش سپاه نیوز، حجت الاسلام و المسلمین علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا در جمع روحانیون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: شهید رئیسی و دولت سیزدهم یکی از مهمترین رویش‌های انقلاب در عرصه دولت نمونه می‌تواند باشد و انقلاب اسلامی ایران یکی از رویشی ترین انقلاب ها در تاریخ معاصر به شمار می آید. 

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا تصریح کرد:  پنج یا شش نوع رویش و ریزش در تاریخ قابل ارزیابی است که هم درس آموز و هم قابل عبرت گیری است؛ «رویش و ریزش انقلاب‌ها»، «رویش و ریزش امت‌ها»، «رویش و ریزش انسان‌ها یعنی خواص»، «رویش و ریزش جامعه‌ها»، « رویش و ریزش احزاب» و «رویش و ریزش دولت‌ها». اگر بخواهیم بحث جامع و کامل در مورد رویش‌ها و ریزش ها داشته باشیم باید این شش بخش را کاملاً مورد بررسی قرار بدهیم.

وی پیرامون رویش و ریزش انقلاب ها گفت: ما در تاریخ از گذشته و حال شاهد رویش انقلاب‌ها و تمدن ها بودیم که بسیار تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف بودند و در عین حال بسیاری از این انقلاب‌ها و تمدن ها دچار انحراف شده و ریزش کردند، به گواه تاریخ شاهد امپراتوری‌ها، انقلاب ها و تمدن ها هستیم که در یک دوره‌ای رشد و اعتلا داشتند و بعد هم آرام آرام گرفتار بحران و افول شدند. همچون تمدن یونان که هنوز هم آثارش در جوامع وجود دارد ولی سرانجام ریزش کرد و از صحنه خارج شد؛ تمدن اسلامی در یک دوره با درخشندگی ایفای نقش نمود ولی دچار ریزش شد؛ تمدن غرب از جمله تمدن‌هایی است که با ریزش مواجه شده است؛ امپراتوری روم و واتیکان، در یک دوره‌ای ۱۰ قرن ایفای نقش کرد یعنی تلاقی بین دستگاه پاپ و دیکتاتوری رم که در نهایت سقوط کرد، امپراتوری عثمانی در یک دوره درخشندگی داشت بعد افول کرد؛ امپراتوری ایران در دوره خود از ظرفیت بالایی برخوردار بود که آن امپراطوری هم شکسته شد و آخرین آنها امپراطوری شوروی بود؛ امپراطوری شوروی یک دوره رشد و گسترش داشته و جهان را تحت سیطره خودش قرار داد و آمریکای لاتین و منطقه غرب آسیا همه جا را درنوردید اما فروپاشید.

ریزش و رویش های در انقلاب های توحیدی
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: یکی از انقلاب های توحیدی بزرگ، انقلاب پیامبر اعظم(ص) است که هم خود انقلاب رویشی بزرگ و معجزه بود و هم منشأ رویش های بزرگ گردید، قرآن نوید میدهد که انقلاب حضرت رسول(ص) جهانی شود و زمینه‌هایی که پیامبر(ص) پایه گذاری کرد و ساختار و سازمانی که ایجاد کرده بود و جانشینی که تعیین فرموده بود، می‌توانست این انقلاب در بستر امامت تمدن اسلامی را کاملاً جهانی کند ولی انقلاب بعد از پیامبر بزرگوار اسلام (ص) دچار ریزش شد و از مسیر اصلی خارج گردید. انقلاب بعدی انقلاب اسلامی ایران است که در حقیقت بعد از ۱۵ قرن یک رویش نوین و قوی در تاریخ اتفاق می‌افتد که معجزه‌وار این انقلاب شکل گرفت و بعد از ۱۵ قرنی که تلاش دشمنان در جهت این بود که اسلام کاملا محو و از صحنه خارج شود، انقلاب اسلامی از درون جامعه ایرانی سر درآورد و به عنوان یک انقلاب بزرگ در عرصه بین المللی مطرح گردید.

وی افزود: شکل گیری انقلاب اسلامی در ایران، پیامدهایی داشت؛ هم در رویش نیروی انسانی، پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف و تاثیرگذاری در عرصه‌های منطقه و رویش مقاومت و همچنین در عرصه بین‌الملل نقش زیربنایی داشت و دارد؛ اما سوال این است که آیا این انقلاب هم دچار ریزش شد یا نشد؟ می توان ادعا کرد انقلاب اسلامی ایران بحمدلله تا به حال به برکت ایفای نقش حضرت امام(ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب بعد از رحلت امام(ره)، انقلاب به همان پایه اصلی استوار مانده و دچار ریزش نشده است زیرا ریزش انقلاب شاخص‌هایی دارد که آن شاخص‌ها در مبانی،اصول و جهت گیری ها و حرکت انقلاب مشاهده نمی شود و انقلاب اسلامی در همان ریل اصلی قرار دارد؛ اما اینکه دولت اسلامی هست یا نیست؟ جامعه اسلامی هست یا نیست؟ بحث دیگری است. اما اصل انقلاب اسلامی استخوان‌بندی و چارچوب آن و اصول و مبانی آن استوار است.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا گفت: دومین محور رویش و ریزش، امت هاست. امت ها هم در چرخه رویش و ریزش قرار دارند، از جمله امت هایی که رویش داشتند، پیروان حضرت موسی (علیه السلام) است که بر اساس آیات قرآن در اثر صبر و پیروی از پیامبر و رهبری الهی به پیروزی رسید و به تعبیر قرآن میراث دار مشارق و مغارب ارض شدند، اما به هشدارهای قرآن و رهبری حضرت موسی یا جانشین ایشان هارون توجه نکرده و به علت کج روی ها و کج فکری ها و علل و عواملی که قرآن بیان می کند، در ورطه ریزش قرار گرفتند و سقوط کردند. بیان امام علی (علیه اسلام) در خطبه قاصعه این است که «قد خلع الله عنهم لباسَ کرامته» خداوند لباس کرامت را از تن بنی اسرائیل بیرون آورد.

وی افزود: محور بعدی در ریزش و رویش ها، رویش و ریزیش خواص است؛ آیا در انقلاب موسی بن عمران ریزش و رویشی در خواص داشتیم یا نداشتیم؟ یکی از این رویش ها آسیه همسر فرعون بود، همین طور قارون از منسوبین حضرت موسی و یا  سامری از رویش‌ها بودند، عالمی به نام بلعم باعورا از رویش های قبل از انقلاب بود اما به علت، ایستادگی مقابل رهبری الهی قبل از انقلاب ریزش و سقوط کرد. بیان امام صادق(علیه اسلام) در سفینه البحار این است که«مالَ الی فرعون» علت ریزش را گرایش به سمت طاغوت معرفی می کند. به هر حال قارون گرفتار ریزش شد و سقوط کرد و سامری هم تبدیل شد به یک فتنه گر و سقوط آزاد نمود. اما آسیه به اعتقادات و عهد و پیمان الهی استقامت نمود و به مقامات عالی دست یافت.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی گفت: مرحوم علامه طباطبایی در پاسخ به اینکه چرا خداوند منان آسیه را بر مریم مقدم می‌دارد می‌فرماید که علتش این است که این خانم در مرکز کفر پرچم اسلام را بلند کرده است.

وی با بیان اینکه آقای رئیسی یکی از چهره‌هایی است که از جهات مختلف رفتار ویژه و برجسته داشت یادآور شد: در دست گرفتن تصویر حاج قاسم در سازمان ملل، اعلام موضوع در مرکز کفر و الحاد بود. در دست گرفتن قرآن کریم، دفاع از منشور مقدس الهی در انظار میلیون ها انسان بود و این شجاعتی کم نظیر به شمار می آید.

وی تصریح کرد: در خواص در زمان پیامبر(ص) هم رویش داشتیم هم ریزش؛ رویش‌های زیادی بود انصافاً پیامبر اعظم(ص) با نفس مسیحایی خود توانست آدم ها را بسازد و تغییر داده و دگرگون کند. حضرت حمزه (علیه السلام)، سلمان (علیه السلام) از جمله رویش ها بودند و در مورد ریزش‌ها هم در زمان پیامبر(ص) ریزش هایی اتفاق افتاد. عبدالله بن اُبی، مسیلمه کذاب، ابوعامر حالا بعضی از اینها از اول هم ریزش داشتند و منافق بودند اما طلحه و زبیر ریزش های بعد از انقلاب هستند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظّم کل قوا گفت: در انقلاب اسلامی ایران ما شاهد رویش فراوان بودیم از شروع انقلاب انسان ها، گروه به گروه به انقلاب پیوستند و یک جامعه چند ملیونی رویش پیدا کرد و خواص زیادی با امام همراه شدند؛ ولی آرام آرام ریزش ها هم شروع شد البته قبل از انقلاب ریزش زیادی نداریم ولی بعد از انقلاب و در زمان حیات امام در بین خواص ریزش‌ها شروع می‌شود همچون اعضای نهضت آزادی، جبهه ملی از جمله ریزش ها به حساب می آیند که ابتدا همراهی داشتند اما به تدریج گرفتار ریزش شدند که در بین آنها از روحانیون باسابقه هم بودند. ریزش خواص هم در زمان امام بود و هم در دوران زعامت امام خامنه ای(مدظله) اتفاق افتاد، ریزش ها در غائله 18 تیر 78 و فتنه 1388 از نشانه های دردآور ریزش ها به شمار می آید.

ریزش و رویش احزاب و گروه های سیاسی
وی افزود: ریزش و رویش بعدی در احزاب و گروه های سیاسی است؛ رویش های احزاب قبل از انقلاب نظیر احزاب اسلامی، فداییان اسلام، جامعه روحانیت مبارز، حزب مؤتلفه اسلامی و جامعه اسلامی دانشجویان را جز احزاب رویشی قبل از انقلاب هستند. 

حجت الاسلام سعیدی با بیان اینکه پدیده ریزش در احزاب و گروه ها هم جریان پیدا نمود تصریح کرد: سازمان مجاهدین انقلاب که در اصل پیشینه انقلابی داشتند ولی جزو ریزشی هاست، انجمن حجتیه، سازمان مجاهدین خلق، جبهه ملی اینها ریزش‌هایی هستند که اتفاق افتاد. بعد از انقلاب رویش‌های زیادی در احزاب داشتیم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه اسلامی مهندسین پایداری، ایثارگران رهپویان و برخی از جریان های دیگر از جمله رویش ها هستند، اما در احزاب ریزش هم زیاد بود مجمع روحانیون از جامعه روحانیت تفکیک شد. سازمان مجاهدین انقلاب، حزب مشارکت و برخی دیگر از احزاب و گروه ها در جرگه ریزش ها قرار می گیرند. البته برخی از احزاب و گروه های سیاسی بر اساس اساسنامه و مرامنامه آنان دارای اندیشه التقاطی هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سعیدی تصریح کرد: آخرین مورد رویش و ریزش دولت‌هاست حضرت آقا در یک تقسیم بندی پنج مرحله را ذکر کردند. انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، کشور اسلامی که زمینه برای تمدن اسلامی و امت اسلامی باید فراهم شود؛ دولت اسلامی شاخص‌هایی دارد و اولین شاخص برمیگردد به شخص رئیس جمهور یعنی با همه وجود باید به حاکمیت دینی و ولایت فقیه اعتقاد داشته باشد و شرط دوم همسویی و هم جهتی با رهبری در اداره دولت، اداره حکومت و قوه مجریه می باشد.

وی با اشاره به اینکه شرط سوم تعهد به تحقق شریعت و قانون در سیستم اجرایی کشور است اظهار داشت: دولت و تمام قوای سه گانه تا آخرین رده باید بر اساس قانون و شریعت شکل بگیرد و شرط چهارم ایجاد زمینه اصلاح جامعه است. معرفی دولت اسلامی به معنای واقعی کلمه را با توجه به فراز و نشیب ها در دولت های بعد از جنگ بسیار مشکل است با کمال تأسف نوسان و فاصله گرفتن از مبانی و اصول در دولت وجود داشته است؛ لکن می توان ادعا کرد دولت اسلامی با شاخص هایی که عرض کردیم می تواند دولت آقای رئیسی به عنوان رویش یک دولت انقلابی و با ویژگی های خاص می باشد.