بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده مجلس از پروژه راه‌آهن یزد – اقلید

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده مجلس از پروژه راه‌آهن یزد – اقلید

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و نماینده مجلس از پروژه راه‌آهن یزد – اقلید
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، با حضور در ایستگاه شهرستان ابرکوه، از پروژه ملی راه‌آهن یزد – اقلید بازدید کرد.
کد خبر: ۲۷۲۵۵
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۸

به گزارش سپاه نیوز،‌ مهندس بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، به همراه دکتر محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز، ابرکوه و بافق در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان ارشد استانی، با حضور در ایستگاه شهرستان ابرکوه، از پروژه ملی راه‌آهن یزد – اقلید بازدید کردند. این پروژه که به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های ریلی کشور در حال اجراست، با هدف اتصال میان‌بر محورهای ریلی یزد – بافق و اصفهان – شیراز و کاهش محسوس زمان سفر در این کریدور طراحی شده است.

در جریان این بازدید، مهندس بازوند با قدردانی از عملکرد فنی و جهادی موسسه ریل گستر هلدینگ راه و شهرسازی در اجرای دقیق و گسترده این پروژه، پس از استماع گزارش کامل از آخرین وضعیت پیشرفت عملیات عمرانی، از تصمیم قطعی برای تأمین اعتبار فاز نخست پروژه از طریق منابع استانی و ظرفیت‌های مولدسازی خبر داد و بر ضرورت به‌کارگیری تمام توان اجرایی جهت تسریع در تکمیل این مسیر استراتژیک تأکید کرد. وی با اشاره به جایگاه مهم این خط ریلی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، تکمیل آن را گامی مؤثر در مسیر تقویت اتصال بین استانی، رونق اقتصادی و ارتقای ایمنی حمل‌ونقل دانست.

پروژه راه‌آهن یزد – اقلید به طول ۲۷۳ کیلومتر خط اصلی و ۴۹ کیلومتر خط ایستگاهی، یکی از طرح‌های کلان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) است که عملیات اجرایی آن به دست متخصصان موسسه ریل گستر هلدینگ راه و شهرسازی با پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است.

تاکنون بیش از ۱.۷ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۸ میلیون متر مکعب خاکریزی، ۱۷۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۶۹۰ هزار متر مکعب بالاست‌ریزی، ۳۴ هزار تن ریل‌گذاری، ۳۲ هزار بند جوش، و بیش از ۲۸۵ کیلومتر حفاری و اجرای فیبر نوری در این پروژه انجام شده است. همچنین ساخت ۵ ایستگاه بین‌راهی، اجرای مخازن آب بتنی، نصب ۴۳ دستگاه سوزن، رلواژ سه مرحله‌ای در کل محور، احداث ۵۳۵ دستگاه پل با دهانه‌های یک تا هفت متر و ۲۵ پل خاص، از جمله اقدامات انجام‌شده در چارچوب این طرح است.

با بهره‌برداری از این پروژه، مسیر ریلی شیراز به مشهد تا حدود ۵ ساعت کوتاه‌تر خواهد شد، امکان حمل سالانه ۴ میلیون تن بار فراهم می‌شود، و مراکز صنعتی، معدنی و کشاورزی گسترده‌ای در استان‌های یزد و فارس به شبکه ریلی سراسری متصل خواهند شد.