چهار پروژه از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در جمع طرحهای برتر بتنی کشور در سال ۱۴۰۴
به گزارش سپاه نیوز،
در آیین ملی معرفی پروژههای برتر بتنی کشور که روز پنجشنبه ۱۷ مهرماه ۱۴۰۴ برگزار شد، چهار پروژه از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) به عنوان طرحهای برتر بتنی کشور در سال ۱۴۰۴ انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفتند.
در میان طرحهای برگزیده این رویداد، پروژههای سرریز سد نرماب از شرکت مهندسی سپاسد و تونل انتقال آب کانیسیب از مؤسسه فاطر، زیرگذر گویم شیراز از مؤسسه ایستاب هلدینگ تخصصی نیرو، تقاطع غیرهمسطح میدان فتح تهران از مؤسسه شهید رجایی هلدینگ راه و شهرسازی به عنوان طرحهای برتر بتنی کشور معرفی شدند.
پروژه سرریز سد نرماب در استان گلستان از سوی شرکت مهندسی سپاسد هلدینگ تخصصی نیرو با توجه به پیچیدگیها و چالشهای ذاتی این نوع سازهها در حوزه طراحی و اجرا، از جمله پدیده کاویتاسیون، سرعت بالای جریان آب، رخداد سایش و فشار منفی در دوران بهرهبرداری، به عنوان یکی از طرحهای برتر بتنی کشور شناخته شد. در این پروژه با بهرهگیری از فنون مهندسی ارزش در نحوه اجرا، برنامهریزی دقیق در ترتیب عملیات حفاری و بتنریزی در مقاطع مختلف سازه و رعایت الزامات کیفی، موفقیت چشمگیری حاصل شد. پروژه سرریز سد نرماب موفق به کسب رتبه دوم در میان پروژههای عمرانی کشور در این رویداد ملی گردید.
پروژه تونل انتقال آب از سد کانیسیب نیز از سوی مؤسسه فاطر هلدینگ تخصصی نیرو، عنوان پروژه برتر بتنی کشور را کسب کرد. این طرح بزرگ ملی که به عنوان یکی از طولانیترین تونلهای مکانیزه کشور و بزرگترین پروژه زیستمحیطی غرب آسیا شناخته میشود، با طول تقریبی ۳۶ کیلومتر توسط مؤسسه فاطر طراحی و اجرا گردیده و در سال ۱۴۰۱ با حضور رئیسجمهور شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی به بهرهبرداری رسیده است. این تونل سالیانه بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب را از سد کانیسیب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه منتقل میکند. شایان ذکر است که پروژه کانیسیب پیش از این نیز در بیستوهفتمین همایش انجمن علمی بتن آمریکا (ACI) – شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله در دیماه ۱۴۰۳ به عنوان پروژه برتر انتخاب و معرفی شده بود.
پروژه زیرگذر گویم شیراز از سوی مؤسسه ایستاب هلدینگ تخصصی نیرو، با بهرهگیری از فناوری پیشرفته دیوار دیافراگمی و روش نوین TOP-DOWN، به عنوان نخستین و بزرگترین زیرگذر نیمهمسقف کشور شناخته میشود که با هدف رفع گرههای ترافیکی ورودی شمالغربی شیراز، ارتقای ایمنی و تسهیل تردد میان استانهای اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری طراحی و اجرا شده است. این پروژه با طول تقریبی دو کیلومتر شامل ۱۱۳۰ متر مسیر مسقف و ۸۰۰ متر رمپ رفت و برگشت بوده و در اجرای آن بیش از ۱۵۸ هزار نفر-روز نیروی انسانی، ۴۹ هزار ماشین-روز تجهیزات و ۱۰۰ هزار مترمکعب بتنریزی به کار گرفته شده است.
در کنار این طرح، پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان فتح تهران موسوم به پل شماره ۵ نیز از سوی مؤسسه شهید رجایی هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی، در میان پروژههای برتر بتنی کشور قرار گرفت. این پروژه با هدف ارتقای زیرساختهای حملونقل شهری، کاهش بار ترافیکی در ورودی غربی پایتخت و اتصال بزرگراه فتح به بزرگراه آزادگان اجرا شده است. استفاده از بتنهای خاص با مقاومت بالا، طراحی لرزهای نوآورانه و رعایت استانداردهای زیستمحیطی از جمله ویژگیهای برجسته این طرح به شمار میرود.
انتخاب این چهار پروژه از میان طرحهای شاخص عمرانی کشور، نمادی از توان فنی، مهندسی و مدیریتی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) در حوزههای نیرو، راه و شهرسازی است. این موفقیتها بیانگر نقش مؤثر قرارگاه در توسعه زیرساختهای ملی، ارتقای کیفیت ساختوساز و گسترش فناوریهای نوین در پروژههای عمرانی کشور میباشد.


