جهاد اکبر باید سرلوحه کار روحانیت در نیروهای مسلح باشد

جهاد اکبر باید سرلوحه کار روحانیت در نیروهای مسلح باشد

جهاد اکبر باید سرلوحه کار روحانیت در نیروهای مسلح باشد
آیت‌الله علیرضا اعرافی با تأکید بر جایگاه والای جهاد در اندیشه اسلامی، اظهار کرد: هر آنچه با جهاد در راه خدا گره بخورد، قداست و ارزش پیدا می‌کند و در این راستا جهاد اکبر باید سرلوحه کار روحانیت در نیروهای مسلح باشد. 
کد خبر: ۲۹۲۲۳
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۴۶

به گزارش سپاه نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی، رئیس حوزه‌های علمیه کشور، در همایش فصلی نمایندگی‌های ولی‌فقیه در نیروها و سپاه‌های استانی و رده‌های عمده و مستقل با تقدیر و تشکر از تمام حاضران و دست‌اندرکاران در نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه سراسر کشور گفت: صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم از همه‌ی شما دوستان عزیزی که در این جلسه حاضرید و همه‌ی دوستان عزیزی که در حوزه‌ی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه در سراسر کشور نقش‌آفرینند.

وی به طور ویژه از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حاجی صادقی قدردانی کرد و افزود: الحمدلله با تدبیر، درایت، مدیریت و تلاش‌های مبارک، گام‌های ارزشمندی برداشتند و همینطور دوستان و همکار ایشان در ستاد، در استان‌ها و در مناطق مختلف.

رئیس حوزه‌های علمیه با درود فرستادن به ارواح پاک انبیا، اولیای الهی و شهدای عالیقدر، به‌ویژه شهدای دو سال اخیر، شهدای دفاع مقدس، شهدای بزرگ مقاومت و شهدای نیروهای مسلح، سپاه و روحانیت، اظهار کرد: امیدوارم خداوند توفیق پیمودن راه آنان و استمرار در مکتبشان را به همگان عنایت فرماید.

تفسیر سوره عادیات؛ قداست جهاد و پیوند آن با جهاد اکبر
آیت‌الله اعرافی با بیان نکاتی از سوره عادیات گفت: این سوره از سوره‌هایی است که با قسم آغاز شده و هم مقسمٌ‌به آن، هم مناسبت و جریانش و هم تعداد جواب قسم، از نکات بسیار مهمی برخوردار است.

وی با اشاره به آیات ابتدایی این سوره بیان کرد: مقسمٌ‌به در این سوره، اسب‌های تیزرویِ زیر پای مجاهدان در راه خداست؛ اسب‌هایی که با دویدن خود آتش برمی‌افروزند، صبحگاهان بر سر دشمن فرود می‌آیند و در بطن کارزار قرار می‌گیرند.

رئیس حوزه‌های علمیه با تصریح بر این موضوع که هر چیزی با جهاد گره بخورد قداست پیدا می‌کند، افزود: جهاد آنقدر عظمت و جایگاه و منزلت دارد که با هر جا رابطه برقرار کند، آنجا را نورانی می‌کند. حتی اسب‌هایی که در رده عالم طبیعت هستند، وقتی به این جهاد که از عالم غیب و قدس است پیوند می‌خورند، در ترازی قرار می‌گیرند که خداوند به آن سوگند یاد می‌کند. 

وی تأکید کرد: مرکب مجاهدان در جایگاه سوگند الهی است، پس جایگاه خود مجاهدان چه جایگاهی است. هر چیزی که به منظومه جهاد در راه خدا بپیوندد، قداست پیدا می‌کند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه پیام دوم و بسیار مهم این سوره، پیوند عمیق میان جهاد اصغر و جهاد اکبر است، خاطرنشان کرد: خداوند به مرکب جهاد اصغر قسم می‌خورد تا مرتبه والای آن را نشان دهد، ولی جواب قسم را جهاد اکبر قرار می‌دهد: "ان الانسان لربه لکنود". این نشان می‌دهد که اگر جهاد اصغر ما با نگاه جهاد اکبر همراه نباشد، کار می‌لنگد. 

وی با تأکید بر جایگاه والای جهاد در اندیشه اسلامی، تصریح کرد: هر آنچه با جهاد در راه خدا گره بخورد، قداست و ارزش پیدا می‌کند و در این راستا جهاد اکبر باید سرلوحه کار روحانیت در نیروهای مسلح باشد. 

رئیس حوزه‌های علمیه افزود: نکته اصلی انحراف انسان، کفور بودن و ناسپاس بودن در برابر نعمت‌های خداست. ما و شما به عنوان روحانی، آن هم در عصر بسیار مهم انقلاب اسلامی، باید جهاد اکبر را سرلوحه کار هر روز و هر لحظه‌مان قرار دهیم. اگر این جهاد اکبر از میان ما رخت بربست، تمام آن قداست‌های دیگر نیز خاصیت خود را از دست می‌دهند.

در ادامه آیت‌الله اعرافی به ارائه تحلیلی تاریخی از تطور حوزه‌های علمیه و رابطه آن با قدرت سیاسی پرداخت و عنوان کرد: این تطور را می‌توان در چند مرحله کلیدی تقسیم‌بندی کرد؛ مرحله آغازین نقش حوزه در مدینه، کوفه، بصره است. این مثلث، نقطه شروع شکل‌گیری نهاد علم دینی در زمان حضور ائمه (ع) بود. عصر غیبت در قم، ری و بغداد است. در این مرحله، بخش عمده کتب اربعه و منابع اصلی تشیع تدوین شد. نقش حوزه بغداد بسیار مهم مهم است به‌طوری‌که در قلب خلافت عباسی، معادلات فکری و سیاسی را تغییر داد.

وی افزود: دوره میانی حوزه‌ها در نجف، حله، جبل عامل مطرح هستند. این سه حوزه، جریان فکر شیعه را وارد مرحله تکاملی جدیدی کردند و علوم اسلامی را توسعه دادند.

رئیس حوزه‌های علمیه از دوره متأخر در ایران و حوزه‌های شهرهای شیراز، مشهد، اصفهان و تهران نام برد و اشاره کرد: حوزه اصفهان در عصر صفویه یکی از جامع‌ترین و متعالی‌ترین حوزه‌های تاریخ است که در آن فقه، فلسفه، حدیث، ریاضیات و معماری در کنار هم رشد کردند.

وی به سیر تکاملی دولت‌های شیعی از علویان طبرستان و فاطمیان مصر تا آل بویه و صفویه اشاره کرد و گفت: در تاریخ تشیع دو خط به موازات هم پیش رفته‌اند: یکی خط تولید قدرت نرم فکری و تئوریک در حوزه‌ها و دیگری خط تولید قدرت سخت اجتماعی و سیاسی.

انقلاب اسلامی؛ نقطه عطف هزار ساله در تاریخ تشیع
آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک اتفاق در امتداد حرکت‌های گذشته نیست، اظهار کرد: همه هزار سال گذشته یک طرف، و آنچه در قم توسط امام (ره) رقم خورد در سوی دیگر. امام (ره) رأس یک هزار سال جدید است و با همه گذشته تفاوت دارد.

وی ویژگی‌های منحصربه‌فرد حرکت امام خمینی (ره) را برشمرد و عنوان کرد: این انقلاب یک تحول مقطعی نبود، بلکه نقطه عطفی پس از هزار سال و کاملاً متمایز از گذشته است. در اندیشه امام، تمام اضلاع فکر اسلامی و معارف الهی تجلی پیدا کرد. همچنین برای اولین بار، نهضت دینی مستقل از هر قدرت حاشیه‌ای و صرفاً بر اساس قرآن، سنت و ولایت شکل گرفت. امام (ره) همزمان با تولید تئوری جامع، قدرت سخت را نیز به صورت مستقل ایجاد کرد و این دو را درآمیخت. 

رئیس حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه این میراث در دست همه، به ویژه روحانیت و حوزه‌ها، است بیان کرد: روحانیت شیعه در طول تاریخ، همواره قدرت نرم و سخت را با اتکا بر مردم و مجاهدان تولید کرده است. او آینده‌ای متمایز را برای انقلاب اسلامی پیش‌بینی کرد و رسالت روحانیت را در این جایگاه تعریف کرد. 

وی با اشاره به امتداد جهانی انقلاب اسلامی گفت: امتداد جهانی انقلاب اسلامی قابل وصف نیست. منطق انقلاب اسلامی و معارف شیعه، عمق گفتمانی عظیمی در عالم ایجاد کرده است که باید آن را لمس کرد.

آیت‌الله اعرافی خطاب به روحانیون حاضر در جلسه تأکید کرد: ما و شما در مسیری قرار داریم که پس از هزار سال با وجهی متمایز شکل گرفته است. این میراث به دست ماست و روحانیت باید بداند که ذات آن اجتماعی، مردمی و سیاسی است. شما نه تنها مخاطب صیانت از خویش در جهاد اکبر هستید، بلکه پرچمدار جهاد اکبر در نیروهای مسلح و سپاه محسوب می‌شوید و باید عامل محرک و پیشران در این مسیر باشید.