تقدیم نزدیک به ۲۵۰ شهید و مفقودالبدن در کمتر از یک در دفاع از جزایر
در چهارم تیرماه سال ۱۳۶۷، در روزهای پایانی جنگ تحمیلی، جزایر مجنون شاهد یکی از حماسیترین و در عین حال مظلومانهترین رزمآزماییهای تاریخ دفاع مقدس بود. این روز به یاد «راست قامتان مجنون»، لقبی که بر قامت استوار ۲۵۰ شهید استان فارس نهاده شد، در تاریخ این مرز و بوم ماندگار گشت.
در آن روز، ارتش متجاوز بعث عراق با بهرهگیری از ناجوانمردانهترین روشها و با پشتیبانی آتش سنگین توپخانه و بمباران شیمیایی با گاز سیانور، برای تصرف جزایر مجنون دست به یک عملیات گسترده هلیبرن زد. در مقابل این هجوم کور، رزمندگان جانبرکف لشکر ۱۹ فجر استان فارس و تیپ ۴۸ فتح کهگیلویه و بویراحمد، تمام قد ایستادند و تا آخرین نفس مقاومت کردند. حاصل این ایثار و رشادت، تقدیم نزدیک به ۲۵۰ شهید و مفقودالبدن در کمتر از یک روز بود؛ حماسهای که با شهادت مظلومانه بسیاری از آنان بر اثر استشمام گازهای سمی به یادگار ماند.
۳۸ سال از آن عروج جانبرکفان میگذرد. در طول این سالها، آیینهای بزرگداشتی همچون ستاره های شهر با موضوع «راست قامتان مجنون» در شیراز برگزار شده است تا نام و یاد این دلاورمردان زنده بماند. با این حال، وظیفه ما همچنان پابرجاست تا با بازگویی حماسههایشان، این قهرمانان را از غربت و مظلومیت خارج سازیم و فرهنگ ایثار و مقاومت را به نسلهای آینده منتقل کنیم.
در میان این جمعیت ۲۵۰ نفره، سرداران و فرماندهان شاخصی نیز به فیض شهادت نائل آمدند که هرکدام خود نمادی از غیرت و شجاعت بودند:
سردار شهید حاج محمد ابراهیمی: متولد ۱۳۴۱ در شیراز، از بنیانگذاران بسیج مردمی و مسئول مخابرات لشکر ۱۹ فجر بود. او که بارها در جبهه مجروح شده بود، سرانجام در سن ۲۶ سالگی و در چهارم تیرماه ۱۳۶۷، بر اثر استشمام گازهای سمی دشمن در جزیره مجنون به شهادت رسید.
شهید سردارخورشیدی: از فرماندهان شجاع و مسئول واحد تخریب لشکر ۱۹ فجر بود. او که پیش از این چندین بار در اثر حملات شیمیایی مجروح شده بود، در نهایت در چهارم تیرماه ۱۳۶۷ و بر اثر بمباران شیمیایی در جزیره مجنون به شهادت نایل آمد و برای همیشه جاویدالاثر گشت.
سردار شهید حاج محمد باصری: این شهید بزرگوار از سال ۱۳۶۰ رسماً به عضویت سپاه پاسداران درآمد و به عنوان مربی آموزش عقیدتی به فعالیت پرداخت و مسئولیتهای خطیری را در جبهه بر عهده داشت. و در زمان شهادت فرمانده گردان بود، مدتها نشان مفقودالاثر در ابتدای نامش بود که پس از تفحص، بقایای پیکر مطهرش بازگشت.
سردار شهید عبدالرضا کشاورز ، فرمانده یگان دریایی لشکر ۱۹ فجر و از زمره فرماندهان پهلوان بود که در جزیره مجنون به شهادت نایل آمد و برای همیشه جاویدالاثر گشت.
یاد و خاطره این ۲۵۰ شهید والامقام و همه جانبازان، آزادگان و رزمندگان «راست قامتان مجنون» گرامی باد.
بیگمان، راه آنان تا همیشه تاریخ بر قامت استوار و سترگ قهرمانان این سرزمین خواهد درخشید.
سید رضا متولی
محقق و روایتگر دفاع مقدس
جامانده ی تا ابد در حسرت ۴ تیر ۶۷