سپاه نیوز: سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: این رزمایش یکی از پیشرفته ترین طرح هاست که تاکنون در این سطح، حجم و میزان نداشتیم.

سپاه نیوز: سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: این رزمایش یکی از پیشرفته ترین طرح هاست که تاکنون در این سطح، حجم و میزان نداشتیم.

سپاه نیوز: سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: این رزمایش یکی از پیشرفته ترین طرح هاست که تاکنون در این سطح، حجم و میزان نداشتیم.
کد خبر: ۱۳۱۳۳
جمعه ۰۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵


به گزارش سپاه نیوز؛  سردار سرتیپ پاسدار عباس نیلفروشان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری جمعه شب شبکه دو سیما، پایان موفقیت آمیز رزمایش پیامبر اعظم (ص) 17 را خدمت فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای، مردم عزیز و شریف ایران و همه پاسداران و رزمندگان شرکت کننده در این رزمایش، تبریک گفت و افزود: اساساً رزمایش ها بر اساس تهدیدهای واقعی، طراحی و شبیه سازی می شوند.

وی ادامه داد: در حوزه طراحی به صورت جزء به جزء و 100 درصد، همه ملاحظات، مدنظر قرار می گیرد اما در حوزه اجرا، طبیعی است که با ملاحظات و ترتیبات امنیتی، بخشی از آنها به اجرا گذاشته می شود.

سردار  نیلفروشان با تأکید بر اینکه یکی از پیشرفته ترین طرح های تهاجمی و دفاعی سپاه در این رزمایش, شبیه سازی شد, افزود: در این طراحی، همه سطوح نبرد از سطح تاکتیک، عملیات و راهبرد و طیف های مختلف جنگ، همزمان با هم، پیش بینی شد و مورد بررسی دقیق و طراحی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: همه برنامه ها در سطوح گردان تا لشکرهای عملیاتی سپاه و رده های هم تراز در دیگر نیروها و همچنین در حوزه عملیات های زنجیره ای و ترکیبی و در سطح راهبرد، اجرای عملیات مشترک بین نیروهای سپاه؛ همه قرارگاه مشترک بر اساس واقعیت های صحنه نبرد و مقایسه توان رزم طرفین یعنی نیروی دشمن فرضی و نیروی خودی، محاسبه، برنامه ریزی و اجرا شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: مبنای این طرح، یک بازی جنگ قوی بود که در همه سطوح نیروهای شرکت کننده از سطوح عالی، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) تا پایین ترین سطح، گروهان ها، دسته ها و نیروهای عمل کننده، اتفاق افتاد.

سردار نیلفروشان ادامه داد: بر مبنای این بازی جنگ که مدت ها طول کشید, نیروها در هر رده ای به گروه های آبی و نارنجی تبدیل و بر اساس شناخت دقیق از توانمندی های همدیگر، طراحی شدند.

وی اضافه کرد: این سطح از جنگ بعلاوه جنگ های نرم و نیمه سخت که هم افزایی پیدا می کنند در شرایط جنگ سخت, توام با هم، هماهنگی و اجرا شد.


امنیت و آرامش در منطقه خلیج فارس؛ منطق دفاعی سپاه

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: بازدارندگی، امنیت و آرامش در منطقه خلیج فارس، منطق دفاعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

سردار  نیلفروشان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: جنگ ترکیبی یا هیبریدی در حوزه طیف‌های مختلف، قابل تعریف است از جمله جنگ نرم، نیمه سخت و سخت؛ و در طیف ستون جنگ‌های سخت، ترکیب همه فناوری ها، سلاح‌ها و تجهیزات، امکانات و نیرو‌ها را می‌توان در قالب آن ترکیب، تعریف کرد یعنی همه مؤلفه‌های دخیل در جنگ که به صورت همزمانی، پیوستگی، انطباق و درهم تنیدگی، یک صحنه کلی جنگ را به صورت دو طرفه اداره می‌کنند خودی و تهدید، می‌توان از آن به عنوان جنگ ترکیبی یاد کرد.

او گفت: زمانی که یک رزمایش را به صورت واقعی، شبیه سازی می‌کنند باید قابلیت‌های دشمن را به درستی در نظر بگیرند.

سردار نیلفروشان ادامه داد: برای اینکه بتوان تجسم واقعی از استعداد، ترتیب نیرو و قدرت رزمی تهدید احتمالی یا دشمن فرضی را در نظر گرفت، یک گروه را در نقش دشمن (نارنجی) و یک گروه را در نقش آبی (خودی) تعریف می‌کنند و اینها، توان رزم یکدیگر را به چالش می‌کشند و با محاسبات و فرمول‌های دقیق، توان رزمی و محاسبات علمی، آن میزان قدرت رزمی که قابلیت مقابله با توان رزم دشمن را دارد تخصیص توان می‌دهند به رده‌های مختلف و آرایش‌های جنگی بر مبنای آن، تعریف، ترسیم و در میدان، عملی و اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این رزمایش هم در تئوری و هم در عمل، موفق شدیم، گفت: این رزمایش، یک عقبه طولانی در طرح ریزی و اجرا دارد.

سردار نیلفروشان افزود: در این رزمایش، روز بیست و هشتم را فقط به اقدامات عملی نارنجی، اختصاص دادیم یعنی دشمن و قرارگاه نارنجی که برگرفته از تمام اجزاء و ترکیب نیروی زمینی، هوایی، دریایی و سازمان سایبر، نقش دشمن را ایفا و عملیات تهاجمی خود را علیه نیرو‌های آبی، در میدان به صورت عملی، اجرا کردند و نیرو‌های آبی در مقابله با آن اقدام کردند و حتی دو فروند از پهپاد نیرو‌های نارنجی، مورد اصابت قرار گرفت و در رزمایش ساقط شد.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: یکی از برجستگی‌های این رزمایش در این حجم و سطح و گستردگی و با این حجم از آتش؛ به لطف و عنایت خدا و ائمه اطهار (ع) و حضرت فاطمه زهراء (س) این بود که بدون حتی یک حادثه و مجروح، همه تمرینات پیش بینی شده اجرا شد.

سردار سرتیپ نیلفروشان در پاسخ به این پرسش که آیا دشمنی که در این رزمایش، استعداد و توان نظامی او را ملاک قرار دادید، منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای بود؟ گفت: بر اساس تهدیدات متصور، برنامه ریزی می‌کنیم؛ در این رزمایش، پیچیده‌ترین شرایط و عالی‌ترین سطح تهدید در طیف‌های مختلف جنگ را طراحی کردیم یعنی بالاتر از این دشمن، وجود نخواهد داشت چه در قالب ائتلاف و چه در قالب انفرادی بخواهد به ما قصد تعرضی داشته باشد؛ به همین علت اعلام کردیم، رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷، پیشرفته‌ترین و کامل‌ترین طرح دفاعی و تهاجمی سپاه است.

سخنگوی رزمایش پیامبر اعظم (ص) در پاسخ به این پرسش که در این رزمایش از چه روشی برای فرماندهی کنترل، استفاده شد؟ گفت: یکی از سیستم‌های مؤثر در اداره و هدایت جنگ ها، سیستم‌های فرماندهی و کنترل است که آسیب پذیری بالایی نیز دارد و در این رزمایش یکی از بهترین سامانه‌ها و سیستم‌های فرماندهی کنترل هوشمند به نمایش گذاشته شد.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان با اشاره به اینکه در این رزمایش، بیش از ۱۱۰ مرکز فرماندهی و کنترل و حدود ۲ هزار نقطه در سطح عملیات و راهبرد داشتیم، افزود: این تعداد منهای مراکز فرماندهی تاکتیکی در لشکر‌های عملیاتی به پایین است که در این رزمایش بکارگیری شدند.

او اضافه کرد: در لایه‌های مختلف ارتباطی و امن، برای هر کدام از این لایه ها، نیرو‌های نارنجی، اجرای وضعیت کرد؛ لایه‌های خیلی زیادی را پیش بینی کردیم، اما حداکثر ۲ تا ۳ لایه را بیشتر نتوانست اعلام وضعیت کند و نیروها، پایداری و تداوم ارتباط را در همه شرایط داشتیم.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان گفت: برجستگی سیستم فرماندهی و کنترل ما، این بود که اگر فرماندهی رزمایش که فرمانده کل سپاه بود در هر کدام از این ۱۴۰ مرکز فعال، می‌رفت و می‌نشست، رزمایش، از آن مرکز برای کل منطقه قابل هدایت بود.

او افزود: تصاویر همه عملیات‌ها از اولین تا آخرین مرحله، در قرارگاه‌ها قابل دریافت، نظارت، ارزیابی، هدایت و کنترل بود؛ این اولین بار است که در این حجم و با این سیستم امنیتی توانستیم ارتباطات امن، برقرار و مراکز فرماندهی و کنترل مان را دایر کنیم.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: آموزش‌ها و تمرینات خوداتکایی در نبرد را داریم یعنی اگر در شرایطی، این سیستم‌های ارتباطی هم نباشد به قدری رده‌های ما تمرین کردند که می‌توانند با خوداتکایی و استقلال رزمی، عملیات خود را انجام دهند.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان افزود: دشمن نارنجی پیش بینی شده در این رزمایش، همه تلاش خود را برای قطع لایه‌های ارتباطی انجام داد، اما نتوانست ارتباطات ما را قطع کند، زیرا لایه‌های متعدد، پیش بینی شده است و از اینترانت داخلی استفاده می‌شود.

او اضافه کرد: یکی از تمریناتی که در این رزمایش انجام شد، حفاظت الکترونیکی از رده‌ها و یگان‌های عمل کننده بود که یک سپر دفاعی را در منطقه، ایجاد کرد تا سیستم‌های جنگ الکترونیک دشمن، نتواند به مناطقی که در آنجا عملیات انجام دادیم، نفوذ کند.

سردار نیلفروشان گفت: یکی از لایه‌های ارتباطی ما اینترانت داخلی است که به صورت ”با سیم“ از آن استفاده می‌کنیم و امکان نفوذ و قطع آن نزدیک محال است.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این رزمایش این بود که تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته در ابعاد مختلف و سازمان‌های دریایی، زمینی، هوافضا، طی سال گذشته به ساختار‌ها ملحق شده بود هرچند در آزمایش‌های تحقیقاتی، امتحان خود را پس داده بودند، اما لازم بود با تعامل با تاکتیک‌های جدید مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرند که در این رزمایش بکارگیری شدند.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) گفت: در این رزمایش، موشک‌های مانور پذیر را که قادرند از گنبد‌های آهنین و سپر دفاعی دشمن عبور کنند به کارگیری کردیم که به صورت نقطه زن قادر هستند اهداف تعیین شده در برد‌های نهایی را مورد اصابت قرار دهند.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان افزود: پهپاد‌های هجومی و تهاجمی را داشتیم که از ۳۶۰ درجه، اهداف را مورد هجوم قرار دادند و این‌ها در قالب تاکتیک و ترتیبات جدیدی اتفاق افتاد یعنی پهپاد‌های هجومی، ابتدا، مراکز و سپر‌های دفاعی دشمن را مورد هجوم قرار دادند، سپس موشک‌ها از آن‌ها عبور کردند و اهداف را مورد هدف قرار دادند.

او اضافه کرد: در حوزه موشکی و پهپادی، رشد خیلی زیادی کردیم به شکلی که برتری نظامی در غرب آسیا را تحولات جدید در حوزه پهپادی و موشکی تغییر داده و معادله را به سمت بازدارندگی فعال و هوشمند به نفع جمهوری اسلامی، تغییر داده است.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان گفت: نیروی هوافضای ما علاوه بر اینکه می‌تواند عملیات‌هایی را به صورت موازی برای انهدام اهداف، انجام دهد در ترکیب مانور عملیات مشترک، از عملیات دیگر نیرو‌ها پشتیبانی می‌کند.

او افزود: در حوزه دریایی، شناور‌های تندرو با افزایش سرعت توام با آتش و مانور، تحول جدی را در دفاع و هجوم در دریا به وجود آورده است.
سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان اضافه کرد: در این رزمایش، ترکیب آتش و مانور یگان‌های عمل کننده و تخریب هوشمند، صحنه بی بدیلی را برای دفاع به وجود آورده بود.

او گفت: سازمان بسیج هم در این رزمایش، علاوه بر اجرای مأموریت در حوزه‌های جنگ نرم و نیمه سخت، پایان ناپذیری دفاع را با تقویت و تکمیل نیروی بسیج دریایی و رزم زمینی، تضمین و تأمین می‌کرد.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) درباره دکترین جنگی سپاه گفت: همه این جنگ سیستمی در قالب جنگ‌های ترکیبی با سیستم ها، روش‌ها و در منظومه‌ای عمل می‌کنند که ماحصل تجربه جنگ‌های جهادی و انقلابی است، و هیچ موقع دشمن نمی‌تواند با یک ارتشی که به سبک انقلابی می‌جنگد، خود را تطبیق دهد.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان گفت: ما سیستمی و نظام‌مند هستیم، اما به سبک جهادی و انقلابی، یعنی ناهمگون بودن، اینکه ما طوری طراحی می‌کنیم که نقاط قوت خود را در مقابل نقاط ضعف دشمن، متمرکز کنیم و این اساس دکترین جنگ ناهمگون ماست و طراحی ما بر این اساس است.

او افزود: اگر می‌بینید رژیم اشغالگر صهیونیستی با آن حجم از ساختار، سازمان، سلاح و تجهیزات و قدرت رزم فیزیکی به حزب الله و مقاومت حمله می‌کند، اما موفق نمی‌شود به این علت است که ساختار و سازمان مقاومت، ناهمگون است و حتی قابل درک و مطالعه نیست.

سردار نیلفروشان گفت: اساس رزم و منطق دفاعی ما جنگ؛ جهادی و انقلابی است و همه سیستم‌های پیشرفته‌ای که تدوین و تهیه و آماده کردیم در راستای این شیوه‌های جنگ جهادی و انقلابی است.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص)  گفت: فرماندهان ما در معرکه‌های خون و جهاد و شهادت ۸ سال دفاع مقدس، آموزش‌ها و تجربه لازم را کسب، نهادینه و تدوین کردند و انتقال دادند.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان افزود: انعطاف پذیری، پویایی و عمل کردن به مقتضیات روز و متناسب با شرایط، جزء ویژگی‌های ساختار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

او اضافه کرد: یکی از رده‌های شرکت کننده در رزمایش، سازمان جنگ الکترونیک و سایبر الکترونیک سپاه بود که تمرینات خیلی خوبی را انجام داد که شاه بیت آن سرکوب سپر دفاعی دشمن با اجرای جنگ الکترونیک بود و توانست سیستم‌های راداری و سیگنالی دشمن را مختل کند و از یک طرف هم حفاظت الکترونیکی از تجهیزات و ساختار و سازمان یگان‌های خودی را انجام دهد.

سردار نیلفروشان گفت: در حوزه جنگ الکترونیک در مرز‌های دانش هستیم و پشتیبانی خیلی خوبی را می‌تواند از عملیات دیگر نیرو‌ها انجام دهد و در این رزمایش نیز که به صورت مشترک بود پشتیبانی عام و کلی از منطقه رزمایش را سازمان جنگ الکترونیک، انجام داد.

او افزود: هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف سلاح و تجهیزات و در حوزه‌های پهپادی و زیر سطحی به کارگیری شده است و اکنون از این فناوری در صنعت نظامی، استفاده می‌کنیم.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) در پاسخ به این پرسش که چقدر تهدیدات رژیم صهیونیستی را جدی می‌گیرید؟ گفت: در حوزه آمادگی، فرماندهان ارشد نظامی و فرمانده کل سپاه اعلام نمودند و این بیشتر ناظر بر اشتباه محاسباتی و حماقت دشمن است نه اینکه رژیم جعلی کودک کش اسرائیل را در قواره تهدید کشور بزرگی مانند جمهوری اسلامی بدانیم.


سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان ادامه داد:، چون رژیم صهیونیستی، مستهلک شده و در برخورد با جبهه مقاومت، واقعاً نقطه ثقل و تعادل خود را از دست داده است؛ در یک سردرگمی شدیدی به سر می‌برد و در یک وضع تهدید موجودیتی است و احتمال اینکه حماقت و اشتباه محاسباتی انجام دهد وجود دارد.

او تأکید کرد: رژیم صهیونیستی را از نظر استعداد، توان و قدرت رزمی در قواره تهدید نمی‌بینم، اما چون از تعادل خارج شده است و سخنان فرماندهان ارشد ما در پاسخ به حماقت و اشتباه محاسباتی این رژیم است؛ همانگونه که صدام یک اشتباه محاسباتی کرد و با اینکه همه دنیا پشت سر او بودند، اما شکست خورد و جنگ را به دروازه‌های شرقی بصره رساندیم و سرنوشت صدام را دیدید چه شد.


او افزود: رژیم اشغالگر قدس، توانایی مقابله با یکی از کشور‌ها و گروه‌های دوست و نهضتی جمهوری اسلامی را در فلسطین اشغالی ندارد و در جنگ، مرتب، سرخورده می‌شود و شکست می‌خورد.

سردار سرتیپ پاسدار نیلفروشان ادامه داد: رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر، حتی یکی از سامانه‌های نظامی حماس را نتوانست مورد هدف قرار دهد؛ این ادعای اخیر آن‌ها حتی ارزش فکر کردن و سخن گفتن ندارد، زیرا در قواره تهدید نیستند.

سخنگوی رزمایش مشترک پیامبر اعظم (ص) در پایان سخنان خود گفت: پیام این رزمایش به دشمنان، نمایش اقتدار، بازدارندگی فعال و هوشمند و به دوستان داخلی و همسایگان هم پیام برادری، صلح، ثبات و آرامش بود.

ارسال نظر
captcha