بندر شهید بهشتی چابهار؛ تنها بندر اقیانوسی کشور و قلب تپنده تجارت بینالمللی ایران
سواحل مکران به عنوان یکی از مناطق راهبردی کشور در برنامه ششم توسعه مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) قرار گرفته است. در راستای تحقق اهداف این برنامه، تمامی سازمانها و وزارتخانههای کشور موظف به همکاری در جهت تسریع فرآیند توسعه این منطقه هستند. یکی از مهمترین پروژههای این توسعه، بندر شهید بهشتی چابهار است که به دلیل دسترسی به آبهای آزاد و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد، ظرفیت بالایی برای تبدیل به یک مرکز تجاری و ترانزیتی بینالمللی دارد.
بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، نه تنها برای کشورمان، بلکه برای کشورهای آسیای میانه، هند، چین، افغانستان، پاکستان، عراق و حتی کشورهای اروپایی از اهمیت ویژهای برخوردار است. این بندر به دلیل دسترسی مستقیم به اقیانوس هند، میتواند به عنوان یکی از مسیرهای کلیدی برای عبور کالاها به کشورهای مختلف عمل کند.
در سال ۱۳۸۶ فاز نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شد و اجرای این پروژه با همکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء(ص) آغاز شد. در این فاز، ساخت ۱.۵ کیلومتر موجشکن در امتداد موجشکن موجود آغاز شد که بزرگترین موجشکن توده و آرمور کشور محسوب میشود. این موجشکن با ارتفاع ۲۳ متر در آب و عرض ۸۵ متر، قادر به پذیرش کشتیهایی با آبخور ۱۶ متر است. همچنین، این پروژه شامل احداث ۱.۷ کیلومتر اسکله با ظرفیتهای متنوع، از جمله دو پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله چندمنظوره با ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تن میباشد.
افتتاح فاز نخست این بندر، ظرفیت آن را از ۲.۵ میلیون تن در سال به ۸.۵ میلیون تن افزایش داد و به این ترتیب، گام مهمی در جهت توسعه تجارت بینالمللی و اتصال ایران به بازارهای جهانی برداشته شد. این پروژه به عنوان یکی از نمادهای توسعه سواحل مکران، نقش مهمی در تقویت اقتصاد کشور و ایجاد ارتباطات تجاری با کشورهای مختلف ایفا خواهد کرد.