تکمیل پروژه‌های کلان مدیریت سیلاب تهران و پیشرفت جاده واریانت سد تنگ سرخ

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)/

تکمیل پروژه‌های کلان مدیریت سیلاب تهران و پیشرفت جاده واریانت سد تنگ سرخ

تکمیل پروژه‌های کلان مدیریت سیلاب تهران و پیشرفت جاده واریانت سد تنگ سرخ
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، در راستای تکمیل زیرساخت‌های حیاتی کلانشهر تهران در مدیریت و کنترل سیلاب، موسسه فاطر هلدینگ نیرو پروژه سبد شماره ۱ سامانه کنترل سیلاب را در دست اجرا دارد.
کد خبر: ۲۰۷۹۴
چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰

 این پروژه که از سوی شهرداری تهران آغاز شده، شامل هفت زیرپروژه مختلف است که در شرق و غرب تهران به پیش می‌رود. عملیات اجرایی طرح سرشاخه پیروزی تا اتصال به کانال اصفهانک، مرمت کانال سرخه‌حصار، و تکمیل کانال شریانی B از جمله این زیرپروژه‌ها هستند که به افزایش ایمنی و ساماندهی مناطق مستعد سیلاب کمک می‌کنند.

بیش از ۵۰ درصد از هزینه‌های این پروژه مربوط به عملیات اجرایی "طرح سرشاخه پیروزی" است که در ابتدا به روش حفاری تونل سنتی طراحی شده بود. اما با تلاش تیم فنی مؤسسه فاطر و با رویکرد مهندسی ارزش، روش اجرایی به لوله‌رانی با استفاده از لوله‌های بتن مسلح تغییر یافت. این تغییر منجر به کاهش زمان اجرا و بهینه‌سازی هزینه‌ها شده است.

از دیگر اقدامات برجسته این پروژه، تولید داخلی لوله‌های بتنی مسلح با قطر ۱۸۰۰ و ۲۲۰۰ میلیمتر است که به کمک ظرفیت‌های داخلی هلدینگ نیرو انجام شده و باعث صرفه‌جویی ۵۰ درصدی در هزینه‌های تأمین آن شده است. همچنین برای اولین بار در کشور، لوله‌های بتن مسلح با قطر ۲۸۰۰ میلیمتر برای لوله‌رانی تولید خواهد شد.

همزمان با این پروژه، عملیات جاده واریانت سد مخزنی تنگ سرخ، به دست متخصصین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص)، به طول ۱.۷ کیلومتر به اتمام رسیده است. این جاده که در مسیر قدیمی شیراز-یاسوج قرار دارد، به عنوان مسیر جدید سد مخزنی تنگ سرخ طراحی شده و عملیات آسفالت آن در شهریور ۱۴۰۳ به پایان رسیده است.

اهداف سد تنگ سرخ شامل تأمین آب شرب و کشاورزی یاسوج، شیراز و روستاهای مسیر با ظرفیت کلی بیش از ۱۲۲ میلیون متر مکعب در سال و کنترل سیلاب در منطقه می‌باشد. این سد از نوع خاکی با هسته رسی بوده و به ارتفاع ۶۶.۵ متر از پی احداث شده است.

این پروژه‌ها نشان‌دهنده توان بالای سازندگان داخلی در مدیریت منابع آبی و زیرساخت‌های کلان شهری و منطقه‌ای است که به افزایش ایمنی، بهینه‌سازی هزینه‌ها و توسعه پایدار کمک خواهد کرد.